Till Flugfiskemagasinets startsida Flugfiskemagasinet Rackelhanen Uppdaterad

Laxflugor på mitt sätt, bok av Lennart Bergqvist

Laxflugor
- på mitt sätt -

I många år var jag helt övertygad om att laxfiske inte var förenligt med min person. Var jag än kom, det här var i mitten av 1970-talet, så fick man alltid negativa besked. Var det inte för mycket vatten, så var det för lite. Efter några totalt misslyckade försök i Mörrumsån tillsammans med Kenneth Boström, beslöt jag tillsammans med tre fiskebröder att göra en storsatsning. Vi hyrde in oss en vecka i Laerdal på en sträcka som ansågs bra. Det var i alla fall ett pris som antydde det.

När vi kom dit, kunde vi genast konstatera att älven gick väldigt hög. Dessutom var vattnet ovanligt kallt för årstiden. Efter en diskussion om vilken flugstorlek, som för tillfället skulle vara den rätta, beslöts att vi nästa dag skulle konsultera Laerdals store guru; den berömde kleppern och fiskaren Olaf Olsen. Då hade jag fått utstå en hel del smälek, för jag hade bundit flera olika mönster i storlek 4/0.

På sommaren behöver man enligt samstämmiga fiske- bröder inte större flugor än 2:or. Jonas Holm, som var en av fiskekamraterna, menade att jag hade bundit på huggkrok. När vi nästa morgon träffade Olaf, var det första han sa: "Det är synd att ni kommer i år gutter. Det har inte varit så lite lax i älven på 35 år. Det var då jag gifte mig, så det året kommer jag väl ihåg." Det lät ju inte så bra, men när vi nu var där, så måste vi naturligtvis fiska. Då vi frågade honom vilken flugstorlek som var lämplig, om det eventuellt skulle komma någon fisk, frågade han vad vi hade i våra askar. Efter alla kommentarer från mina fiskebröder tordes jag knappt tala om vilka storlekar jag hade men kved väl så småningom fram ett generat: "4/0-or". Olaf menade att det var alldeles för smått, 8- och 9/0-or var vad som gällde...

Lennart Bergqvist

Blue line

I inledningen till - Laxflugor på mitt sätt - får du en uppfattning om den fängslande men också så spännande konsten med val av laxflugor till flugfisket. 1 denna efterlängtade bok beskriver ånyo Lennart på sitt lätt- fattade sätt hur han binder sina fantastiska laxflugor. För att du skall kunna göra detsamma har Lennart valt ut 24 olika typer laxflugor och fotograferat i drygt 300 steg-för-steg-bilder i färg samt ca 800 mönsterbeskrivningar. Boken innehåller även färgsprakande materialbeskrivning i bild med åtföljande text. Allt detta på 285 sidor. Alla steg-för-steg bilder och material bilder är fotograferade av Johnny Johansson.

Lennart Bergqvist med fin lax

Waddington-Flugor
Thunder and Lightning

Räkflugor
Shrimps ( Curry's Red Shrimps )
Prawns ( General Practitioner )

Torrflugor
Laerdalstorrfluga ( brun )
Grey Wulff

Rosy Dawn
Blue Doctor

Dee Stripwing- och Speyflugor
Dee Strip Wings ( Akroyd )
Speyflugor ( Gold Riach )
Eagles

Konverteringar Till Hårvinge
Hårvingad Green Highlander

Mönstertolkningar

Mönsterbeskrivningar

Register

© Lennart Bergqvist 1997

Boken finns att köpa ute i bokhandeln och i många sportfiskebutiker.
Den kan också beställas av författaren.

Blue line

Lennart Bergqvist's bok "Flugbindning på mitt sätt"

Presentation av Lennart Bergqvist

Tillbaka till litteratursida

Till Flugfiske Magasinets startsida

Blue line

För att få den bästa upplevelsen av Magasinet gäller det att du har rätt inställningar.
Här är mina rekommenderade inställningar

Black line

Var vänlig och respektera lagen om upphovsmannarätten.  Kopiering eller annan mångfaldigande av innehållet helt eller delvis av denna och alla andra sidorna i "Flugfiskemagasinet Rackelhanen" är ej tillåtet.