Till Flugfiskemagasinets startsida Flugfiskemagasinet Rackelhanen Uppdaterad

Popsicle
Text & flugbindning: Håkan ''Kulin" Perhans
Foto: Lennart Bergqvist

En livfull maraboufluga för steelhead, men som också kan varieras och bindas för fiske efter nordisk lax och havsöring.

För ett par år sedan fick jag en fluga av Rune Alm, som berättade att han hade varit i British Columbia och fiskat steelhead och då haft stor framgång med Popsicle, som flugan heter.

Flugan hade fallit i glömska hos mig, men då jag var hemma hos Lennart Bergqvist inför vår egen fiskeresa till British Columbia, dök den upp i minnet igen, och efter ny kontakt med Rune satte vi igång att binda ett antal Popsicle. Det är nämligen på det viset att den tydligen måste vara med i flugasken om man ska åka till Kanada för att fiska steelhead.

Väl framme i Skeena Valley började vi fiska i Kispiox River, en biälv till Skeena River. Naturligtvis blev det de gamla vanliga steelheadmönstren som: Skunk, Silver Hilton, Boss, Skykomish Sunrise, Fall Favorite eller Kispiox Special, som sattes på tafsen. De hade ju alltid fungerat för alla andra och måste naturligtvis fungera också för oss.

Men det gjorde de inte. Ingen av oss hade någon större framgång med dessa mönster. Det blev bara någon liten känning här och där, förutom för Mats, som hade ett riktigt påslag. Men den fisken gick runt en sten, slet av tafsen och var borta. Vi började så smått fundera på vad vi gjorde för fel. Det är ju sådana tankar som lätt dyker upp i huvudet när självförtroendet får sig en törn...

Debut vid Two Creeks

Erik, Göran, Lennart och jag beslöt att åka till Two Creeks vid Bulkley River för att prova där och kanske få lite ny inspiration.

När vi kom fram gick de andra ut före mig. Jag var väl inte så jätteinspirerad, så jag tog det lite lugnt. Efter en liten stund gick jag i alla fall ut för att fiska. Jag drog mig lite uppströms de andra och tänkte:

"Varför inte prova en Popsicle. Det kan ju vara lika roligt att gå här utan att få något på en Popsicle som att inte få något på någon annan fluga heller."

Den måste i alla fall provas. Så jag satte en på tafsen och gick ut en liten bit ovanför en bäck, det brukar ju kunna vara en het plats.

Färgkombinationen på min Popsicle var en variant i chartreuse, chartreuse och svart.

Jag började mata ut lite lina och drog flugan fram och tillbaka i vattnet framför mig för att dränka den. På grund av att den är bunden av i stort sett bara marabouflädrar, så flyter den ganska bra till att börja med, även om den som i det här fallet var förtyngd.

När jag hade några meter lina ute och flugan var dränkt, fick jag se hur den uppförde sig i vattnet - och då var jag såld!

Jag kastade ut ytterligare några meter, och då drog det på en steelhead, så att jag höll på att fara i älven. Fisken reste rakt upp i luften och stack sedan iväg så att det sprutade om den. Och då menar jag verkligen sprutade om den!

Men plötsligt var fisken borta! Allt skedde på bara någon sekund, så jag fattade ingenting innan det redan var över.

Nu var inspirationen på topp igen, så jag fiskade vidare, men kände inget mer, utan gick ner till Lennart och berättade om fisken.

Förutseende nog hade han också några Popsicles i asken och satte på en likadan. Jag gick en bit nerströms och började fiska igen, men redan efter en liten stund hörde jag ett vrål:

"Kuuuliiin! Kom och ta spöt!

Lennart hade krokat en steelhead på sin Popsicle och ville ta lite bilder, så jag fick springa upp till honom och överta drillningen. På vägen dit såg jag den stora steelheaden hoppa flera gånger. Jag kom så småningom på plats och övertog spöt, medan Lennart sprang i riktning mot ryggsäcken. Men innan han hade hunnit få fram Hasselbladaren hade fisken släppt...

Vi hade inga fler känningar den dagen, men nu visste vi i alla fall vilken fluga vi skulle använda. Eftersom det började bli sent, gav vi oss och åkte tillbaka till campen.

Där träffade vi Mats och Kenneth, som hade fiskat i Kispiox River under dagen, men inte känt någonting. Men så hade de inte fiskat med Popsicle heller!

Troféfiskar

Med minnet av gårdagen i ryggen och ett självförtroende som fått sig en knuff uppåt, steg vi upp nästa morgon med ny entusiasm. Nu skulle vi fiska vid Potato Patch i Kispiox River - och med rätt fluga på tafsen. Den här gången blev det en Popsicle i färgvarianten orange, cinnamon och brun.

Efter bara några kast högg en riktigt stor fisk min fluga. Lennart stod bakom mig med kameran skjutklar. Han grymtade ljudligt när vi såg fisken vända upp sidan nere i djupet.

"Där har du din tjugopundare, Kulin", sa han.

Efter en kort stunds drillning började steelheaden i sakta mak gå ut mot huvudströmmen - och på vägen dit släppte flugan!

Efter den händelsen fick jag den värsta fiskefrossa jag känt på mycket länge. Jag fick lugna ner mig ett bra tag, innan jag kunde återuppta fisket.

Vi gick en bit upp efter älven och träffade en amerikansk gentleman som just hade krokat en steelhead. Han tog fisken hårt och redan efter tio minuter lyfte han upp den. Lennart kunde få sina hett åtrådda trofébilder.

"Ni kan fortsätta att fiska här. Jag är både sliten och hungrig, och dessutom har jag fått två fiskar, så vad kan jag mer önska mig", sa han.

Jag vadade ut och började kasta. Men redan innan jag hade fått ut den önskade linlängden, drog det på en steelhead igen. Nu var det ingen tvekan om att Popsicle var den rätta medicinen!

Under natten regnade det ganska häftigt, så vattnet i Kispiox River steg och blev brunt. Därför åkte vi till Bulkley River för att fiska på samma ställe vi hade varit vid tidigare. Resultatet blev där ytterligare två krokade steelheads, som naturligtvis båda tog på en Popsicle...

Popsicle

Nedan finner du mönsterbeskrivningen på Popsicle. Fronthacklet finns inte med i originalmönstret, men för att dölja den tjocka änden på marabouhacklets stam har vi lagt till ett sådant i matchande färg.

Mönsterbeskrivning

Krok: Mustad 8050O BL.
Förtyngning: Tandläkarbly eller blytråd.
Bindtråd: Röd Fly-Master 6/0.
Bakre 1/3: Orange marabou och 4-6 strån kopparfärgad flashabou.
Mittre 1/3: Röd marabou och 4-6 strån rödflashabou.
Främre 1/3: Purpurfärgad marabou.
Fronthackel: Purpurfärgat tupphackel.

När du förtynger flugan, kan du gärna använda tandläkarbly, som fungerar alldeles utmärkt. Nästa gång du går till tandläkaren kan du fråga om du inte kan få lite bly. Tandläkaren blir säkert bara glad, eftersom det kostar pengar att bli av med det.

Börja med att snurra blyet på krokskaftet. Dra det sedan bakåt mot krokböjen, så att du kommer åt att lägga en droppe snabblim på främre delen av krokskaftet. För sedan blyet framåt över limmet så att det fastnar. Fäst bindtråden och säkra blyet ytterligare med bindtråden (bild 1). Nu kan du vara säker på att blyet sitter ordentligt utan att glida.

Bindmoment 1. Foto av Lennart Bergqvist ©
Bild 1.

Linda sedan bindtråden så att du hamnar en bit framför krokspetsen (man kan börja binda in materialet ganska långt fram på krokskaftet, eftersom maraboufjäder bygger ganska mycket). Bind in den första maraboufjädern i spetsen. Bind in den så att spetsen bildar en stjärt på flugan. Dubblera hacklet och linda framåt tills stammen på fjädern börjar bli för tjock att linda (bild 2). Fäst med några varv av bindtråden så att fjädern sitter säkert fast och klipp av överskottet.

Bindmoment 2. Foto av Lennart Bergqvist ©
Bild 2.

Nu är det dags att lägga in 4-6 strån flashabou både på över- och undersidan av flugan (bild 3-4).

Bindmoment 3. Foto av Lennart Bergqvist ©
Bild 3.

Bindmoment 4. Foto av Lennart Bergqvist ©
Bild 4.

När det är gjort, binds den andra maraboufjädern in och lindas framåt. Fäst fjädern och bind även här in 4-6 strån flashabou på över- och undersidan (bild 5-6).

Bindmoment 5. Foto av Lennart Bergqvist ©
Bild 5.

Bild 6. Foto av Lennart Bergqvist ©
Bild 6.

Sedan är det dags för den tredje och sista maraboufjädern (bild 7).

Efter att den är lindad och fäst, binder du in ett hackel. Detta ska dubbleras och lindas 2-3 varv.

Bindmoment 7. Foto av Lennart Bergqvist ©
Bild 7.

Forma slutligen ett snyggt huvud och lacka detta tre till fyra gånger. Sedan är flugan klar (bild 8).

Bindmoment 8. Foto av Lennart Bergqvist ©
Bild 8.

Prova egna varianter

I och med framgången med Popsicle, dök tanken upp hos både Lennart och mig, att den här flugan måste vi prova på laxen, när vi till sommaren åker för att fiska i Norge.

Vi väljer att se ursprungsflugan som ett grundmönster, som vi sedan kan variera i färg och omvandla till våra favoritmönster för laxfisket.

Eftersom Popsicle innehåller tre huvudingredienser, så kan man utgå från de tre mest framträdande färgerna hos de laxflugor man har som egna favoriter. En Munroe Killer Variant av Popsicle skulle till exempel kunna se ut så här: Gul, orange och svart marabou med flash mellan de olika sektionerna samt med ett fronthackel av blå pärlhöna.

Här följer några förslag på mönster för laxoch havsöringsfiske i nordiska vatten.

Du behöver heller inte vara rädd att flugan blir väldigt slank när den kommer i vattnet. I och med att den är bunden med tre stycken maraboufjädrar, så får din Popsicle en stor volym.

Vi hade störst framgång med Chartreuse/chartreuse/black och Orange/cinnamon/brown Popsicle. Här följer bindmönster på dem, men dessutom har vi gjort ytterligare förslag på några tänkbara färgvarianter för nordiska vatten.

Chartreuse/chartreuse/black Popsicle

Chartreuse/chartreuse/black Popsicle, foto av Lennart Bergqvist ©

Bindtråd: Svart UNI-Thread 8/0.
Bakre 1/3: Fluor chartreuse marabou och 4-6 strån grön Krystal Flash.
Mittre 1/3: Samma som ovan och grön Krystal Flash.

Orange/cinnamon/brown Popsicle

Orange/cinnamon/brown Popsicle, foto av Lennart Bergqvist ©

Bindtråd: Svart UNI-Thread 8/0.
Bakre 1/3: Orange marabou och 4-6 strån koppar-flashabou.
Mittre 1/3: Cinnamon marabou och 4-6 strån röd flashabou.
Främre 1/3: Brun marabou.
Fronthackel: Orange tupp.

Glödhäck Popsicle:

Bindtråd: Svart UNI-Thread 8/0.
Bakre 1/3: Fluorescerande röd marabou och 4-6 strån röd flashabou.
Mittre 1/3: Svart marabou.

Green Highlander Popsicle:

Bindtråd: Svart UNI-Thread 8/0.
Bakre 1/3: Gul marabou och 4-6 strån gul Krystal Flash.
Mittre 1/3: Grön och orange marabou i lika mängd och 4-6 strån pearl flashabou.
Främre 1/3: Brun marabou.
Fronthackel: Gul tupp.

Munro Killer Variant Popsicle

Munro Killer Variant Popsicle, foto av Lennart Bergqvist ©

Bindtråd: Svart UNI-Thread 8/0.
Bakre 1/3: Gul marabou och 4-6 strån gul Krystal Flash.
Mittre 1/3: Orange marabou och 4-6 strån koppar-flashabou.
Fronthackel: Blå pärlhöna.

Greenbutted Skunk Popsicle:

Bindtråd: Svart UNI-Thread 8/0.
Bakre 1/3: Fluor grön marabou och 4-6 strån grön flashabou.
Mittre 1/3: Svart marabou och 4-6 strån svart flashabou.
Främre 1/3: Vit marabou.

Pink/orange/red Popsicle:

Bindtråd: Röd Fly-Master 6/0.
Bakre 1/3: Pink marabou och 4-6 strån orange Krystal Flash.
Mittre 1/3: Orange marabou och 4-6 strån röd flashabou.
Främre 1/3: Röd marabou.
Fronthackel: Lila tupp.
Huvud: Rött.

Text & flugbindning: Håkan ''Kulin" Perhans © 2000
Foto: Lennart Bergqvist © 2000

Till Flugfiske Magasinets startsida

Blue line

För att få den bästa upplevelsen av Magasinet gäller det att du har rätt inställningar.
Här är mina rekommenderade inställningar

Black line

Var vänlig och respektera lagen om upphovsmannarätten.  Kopiering eller annan mångfaldigande av innehållet helt eller delvis av denna och alla andra sidorna i "Flugfiskemagasinet Rackelhanen" är ej tillåtet.