Till Flugfiskemagasinets startsida Flugfiskemagasinet Rackelhanen Uppdaterad
English version

Slovenien, Maj 2007
av Robert Kolarik

Äntligen var det dags igen att åka ner till Slovenien. Vid 8 tiden på fredagskvällen så samlades vi nere i Malmö för avfärd via Danmark, genom Tyskland, Österrike och Italien till Slovenien och Socadalen. Vi kom ner på eftermiddagen efter ett lite längre stopp i Metzingen för lite ”Factory Outlet” shopping.

Mats som alltid är på G ville såklart redan börja fiska på lördagseftermiddagen men han fick precis som vi hålla sig lugn och ladda inför söndagen, istället så spanade vi in några heta platser som vi skulle fiska på framöver och när kvällen kom så blev det middag på Penzion Sterk och några Union. Fiskesemestern hade börjat och dagen därpå gällde det!

Klockan ringde kl 05:30, Mats hade fått bestämma vart vi skulle börja fiska och jag blev inte förvånad när han bestämde att vi skall starta nere i Idrijca bara några kilometer nedanför Most na Soci där vi hade vårt boende under vistelsen. Under sommaren 2006 så besökte Mats mig under 1½ dag då vi hade ett grymt fiske här. Informationen vi hade fått från några lokala fiskare var att det fanns mycket fisk i älvarna men att de var svårt att få dem att bita. Mats var först nere vid vattnet precis som vanligt under resan, här skulle det fiskas. Jonas som kom ner till vattnet som nr 2 började fiska intill en bergskant där det var lite fart på vattnet och drog på 2 fiskar som han tappade, jag började bli lite orolig då jag fortfarande stog uppe vid bilen och riggade spön... Det visade sig sen att det var en samling idar som Jonas fiskat på.

Första Bågen

På öring- och regnbågsfronten var fiskarna svårflörtade precis som lokalborna hade talat om. Stället här i Idrijca som är grymt har alltid givit fisk och jag som varit nere här flertalet gånger ”vet” ju hur det skall vara... Medans Jonas drar på ytterligare någon Id så fiskade jag och Mats oss neråt mot det bästa stället på den här sträckan, Mats fiskade först med streamer och jag kommer därefter med en haröra på tafsen. Tog det lite lugnt och precis när jag kommit ner till en sten jag mycket väl känner till lägger jag ut nymfen precis bakom den, lät flugan driva lite och väntade på att tafsen skall sträcka och mothugget göras. Det är precis vad som händer, fisken är en riktig fighter, och efter en stund så ligger den intill mina fötter ute i vattnet. Efter ett snabbt foto så krokade jag loss fisken och lät den simma tillbaka ut i friheten.

Efter ytterligare några fiskar var så bestämde vi oss för att köra vidare. Socadalen har ca 150 km fiskbara sträckor, så under en veckas fiske så blir det en hel del körandes mellan alla favoritplatser och älvar. Soca är den älv som vi fiskare delar med andra vattenaktiviteter (förutom bad) så som kajakforspaddlare, rafting, hydrospeed och vanliga kanoter, medans de andra är exklusiva för flugfiskare. 150km vattenvägar innebär att det skall mycket till för att det skall bli fullpackat med folk här. Självklart så finns det kända platser i älvarna som drar åt sig fiskare, men till 85% av gångerna jag velat fiska en speciell sträcka så har den varit ledig. De 15% då andra fiskare ockuperat platsen så räcker det med att köra vidare någon kilometer till nästa pool.

Vi fortsatte vidare neråt söderöver längs med Idrijca för att fiska på ett ställe där Jonas och jag i oktober fiskade på att par grymma marmorataöringar. Bron över ån var fortfarande lika skranglig, om inte värre, varifrån man såg de magnifika fiskarna stå i strömmen nedanför. Mats valde att fiska av den andra sidan medans Jonas och jag gick eller snarare klättrade ner till ån på den östra sidan. Poolen här är mycket intressant, speciellt den övre biten där forsen går över i en djup pool med snabbt vatten, för att senare plana ut där det blir grundare. Här hade Jonas ett kanonfiske, genom att fånga ett flertalet harrar på sina guldhuvudförsedda czech nymfer. Mats som fiskade på andra sidan var ute efter de stora marmorata öringarna som vi såg tidigare, men de var inte på hugget.

Marmorataöringarna kan nå vikter över 20kg, där rekordfisken nådde hela 25 kg fördelade på 125cm. Dock så fångades denna best inte på fluga utan den hittades död vid strandbrinken i närheten av Bovec för ett antal år sedan. Varje år så fångas det dock fiskar på över 10 kg. Skall man ha en chans på dessa bjässar så är det sjunklina som gäller och stora tunga streamers. Man hittar Marmoratan i de djupa poolerna runt om i Socadalen gärna där det är lite fart på vattnet då de kan gömma sig under skummet som vattnet skapar. De mindre marmorataöringarna förekommer även på grundare områden speciellt i de mindre älvarna som Trebuscica, Baca och Tolminka.

Marmorataöring

Strömmande vatten och nymffiske här i södra delarna av Skåne är inte så förekommande varför Jonas under förra resan i oktober -06 fick en lektion i hur effektivt nymffiske går till. Jag blev väldigt positivt överraskad av den utveckling som skett sedan förra resan då han numera behärskar nymffisket ypperligt samtidigt som han lokaliserar fisken och platserna som han aldrig fiskat någon annanstans.

Vi befann oss nu på ett ställe i Idrijca där man kan fiska från båda sidorna men även där man kan ta sig ut till mitten av ån på ett par stenar för att fiska av den bortre delen av forsen. Här är det djupt och de få gånger jag varit här innan så har jag bara fångat regbåge. Det var faktisk här som Jonas tog sin första Slovenien fisk förra året en bit uppströms. Så Jonas var taggad, Mats var taggad som vanligt och jag smög omkring lite för att kolla läget. Självklart så skulle Mats och Jonas få välja platser först som gäster nere i Slovenien. Även om det finns undantag ibland beroende på hur fisket har gått för de andra.

Jag gick uppströms en bit, Jonas tog sig ut till mitten och fiskade av sträckan på andra sidan medans Mats fiskade av en djupare del längre ner, återigen ute efter den stora marmorataöringarna. Jonas drillade fisk hela tiden, tydligen så stod det här flertalet fina harrar. Jag kilade uppströms Jonas och fiskade ut min nymf, -”Fisk” där står vi och drillar ett antal harrar, känns som om de under en period hugger hela tiden, storleken var bra där bitar mellan ca 35-40 cm landades. Mats som fiskade längre ner började fånga några regnbågar, men marmorataöringarna höll sig undan.

Skall man fiska marmorata effektivt så är det tidigt morgon eller sen kväll som gäller. Är vattnet lite grumligt så är det också ett plus då öringen annars är riktigt skygg. Nu stod vi här i Idrijca mitt på ljusaste dagen med temperatur på upp emot 30 grader, vilket var hur skönt som helst, samtidigt som vi drillade harr och regnbåge på nymf. Rätt vad det är så kom det ner två lokala killar på andra sidan där de släppte sin jiggfluga, i rött och svart, rakt ner i forsen och tro’t eller inte, de drog på en marmorata- öring på första kastet. Inte den lättaste platsen att landa en fisk på men de lyckades håva upp en marmorataöring på ca 60 cm innan de släpper tillbaka den. Inte nog med det, en kvart senare så kommer killarna ner på andra sidan (vår sida) lite längre upp där de efter en liten stund drar på ytterligare en marmorataöring. Mats blev knäckt... J Sjukt.

Tolminka

En fantastisk vacker lite älv är Tolminka som rinner genom Tolmin och vidare ner några kilometer innan den går samman med Soca. Precis nedanför Soca så har de skapat några större dammar som så klart håller en hel del fisk av alla modeller. Precis efter den sista dammen så går det sedan en lång fors ner tills Soca med ett litet fall och lugnare vatten de sista lilla biten. Den här sträckan mellan poolerna och Soca är fantastiskt fin. Även vid utloppet till Soca så står det mycket fisk. Eftersom Jonas och Mats valde att påbörja fisket uppe i dammarna så gick jag neråt till forsen istället. En sträcka på ett par hundra meter som är fantastisk. Harr, öring och regnbåge landades här. Jonas och Mats kom ner en tag efter, Mats valde att gå ner till utloppet medans Jonas fiskade av forsen precis ovanför fallet och drog på en fantastiskt fin regnbåge på sin czech nymf. Jag fiskade en bit ovanför honom och drar på 3 fina harrar efter varandra på samma ställe. Jag lånade ut en likadan fluga till Jonas som jag fiskade med, la ut på samma ställe men utan resultat.

Vidare längre ner mot mynningen så gick Jonas först, jag precis bakom och drog på ytterligare en harr som släppte. Vi fiskade fortfarande med samma fluga och ytterligare ett tiotal meter när vi kommit fram till myningen så fick jag på ytterligare en fisk och vi började spekulera i vad det är som gör skillnaden. Den enda skillnad som fanns var knuten till flugan. Jag knyter alltid så att flugan hänger i en ögla för att på så sätt få mer naturlig rörelse på flugan medans Jonas använde en fast knut i flugan. Kan denna detalj ha varit skillnaden tro? Fiskar man i snabbare vatten så spelar det förmodligen mindre roll medans här nere i Tolminkas utlopp är det rätt så lugnt vatten då extra rörelser i flugan kan vara effektivare.

Baca

Baca är en underbar liten älv med kristallklart vatten. Här finns en sträcka som jag gillar fantastiskt mycket men där man inte kan vara 3 man utan att skrämma fisken allt för mycket. En regnig förmiddag så ville Mats fiska sträckan vid Bacas myning, jag tänkte då att Jonas och jag kunde köra upp till Baca, lite längre upp, och fiska av min lilla favorit sträcka. Det började regna lite mer och Jonas som av ngn anledning hade lämnat sin fiskejacka hemma fick sitta o vänta i bilen tills det slutade regna. Han ångrade nog att han glömt jackan..... för jag mms’ade upp bilder på alla fiskar jag tog.

Fisket var helt sjukt bra, I första poolen så fick jag tre fina regnbågar på 3 kast. Vi talar alltså om en liten pool som är ca 10 meter lång men relativt djup. Efter den tredje fisken så fick stället vila och jag gick vidare ner några meter längs med forsen. Vid ett lite djupare parti i forsen under en sten där jag genom åren dragit fisk många gånger stog ytterligare en stor regnbåge som tog harörenymfen direkt. Sjukt bra fiske just nu.... ännu ett mms sändes till Jonas som svarade med att jag skulle spara med några fiskar åt honom. Vidare ner innan jag kom till en litet fall fiskade jag inte på då det lite grundare partien sparades åt Jonas. Nedanför fallet så stod fiskarna på rad igen, det var bara att lägga ut nymfen i skummet och PANG så hade man fisk, nästan lite för lätt. Flertalet av dessa fiskar höll en bra vikt upp emot 2 kg och de var riktiga krutpaket som kunde dra ut lite väl mycket lina ibland men då vi fiskade med tunna taffsar så var man tvungen att vara lite försiktig.

Efter den fjärde fisken landats här nere på bara en kort liten stund så trotsade Jonas det lilla regn som fanns kvar i luften. Jonas fiskar av forsen från andra sidan och drar på fisk direkt, även det regnbåge, innan Mats hör av sig om hur det går för oss. Mats berättar att även han har haft ett fantastiskt fiske där han fångat både en hybridöring (mellan marmorata- och brunöring), regnbåge och harr. Vi avslöjar ännu inte hela sanningen om äventyret i Baca.

Under middagen så berättar jag både för Mats och Jonas om hur fisket var i Baca på ”min sträcka” och alla som känner Mats förstår hur han reagerade. Han ville dit o fiska på en gång, jag försökte lugna ner honom genom att säga att stället måste få vila nu och att det är bättre om vi kör dit i morgon eftermiddag/kväll..... men Mats håller inte med och vi drar dit efter middagen för att fiska kvällsfisket i Baca.

Som jag mistänkte så var det inte lika lättfiskat nu som tidigare av flera anledningar. Mats som gick först fiskade sig neråt relativt snabbt tills han kom till forsen där han fick en fin regnbåge. Jonas stod kvar i den första poolen där uppe där även han fick på en fin regnbåge. Jag fiskade efter den store regnbågen strax nedafrö Jonas som jag tagit tidigare under dagen för att se hur den skulle reagera. Den ville absolut inte hugga på samma nymf igen vilket var uppenbart, men när jag satte på en röd streamer som var välförtyngd så lurade jag den ytterligare en gång. Jonas går vidare ner genom forsen där han fångar en handflate stor regnbåge men även en modell större nere vid fallet. Vi får SMS från Mats som har hunnit ta sig ner ytterligare några hundra meter där han landat harr och haft på några större regnbågar på nymf som dock slitit av taffsen för honom... hrmpf. Mats tycks alltid fiska bäst på egen hand när vi andra inte är med.

Trebuscica

Utlottning sker om vem som skall få börja fiska på marmorata öringen i Trebuscica och det blir jag som drar det längsta stråt (eller tandpetaren). Uppifrån Stenen som jag står på drar jag på en av de större fiskarna i poolen som dock släpper efter en kort stund och det känns som om de andra fiskarna har blivit skrämda av det. Där står en större marmorata öring under stenen, men efter en stund så ger jag mig vidare nerströms till poolerna där. Jag går inte längs med vattnet vilket skulle skräma fisken när jag kommer fram utan en bra bit upp på land varifrån jag ändå kan hålla koll på vad som finns i vattnet. Jonas hänger med ner, vi fiskar av några strömmkanter. De forsar Jonas inte fiskar av tar jag och fiskar i. En gång så blir Jonas lite irriterad över att jag fångar en fin regnbåge i en ström som han just hoppade över.

Vidare i nästa större pool så ser vi en fisk stå o trycka helt stilla vid botten. Inte så djupt och det är ett beteénde som liknar marmoratans. Jonas fiskar på den bakifrån, byter flugor titt som tätt och tillsist kommer han så nära att fisken skräms då vis ser att den är betydligt större än vad vi tidigare trott. Tydligen var stenen den gömde sig vid sidan av inte en sten utan ytterligare en del av fisken. Så för denna lilla poolså var det en gigantisk fisk måste jag säga. Jag som varit nere många gånger nu faschineras ännu av att man på flera ställen, inte bara här i Treuscica, träffar på stora fiskar i pooler eller grunt vatten där man inte tror att de skall finnas.

När vi kommer tillbaka så berättar Mats att han haft den stora marmorata öringen på, det fanns dock inte så mycket att sätta emot när den stack under berget och in bland stenarna. Taffsen gick av...

Head and Tail i Soca

Soca hade under veckan varit svårfiskad på grund av högt och grumligt vatten. Vi hade varit uppe flertalet gånger för att se om någon förbättring hade skett. Sista dagen när vi skulle resa hem så packade vi ihop våra grejor förutom våra riggade spön, Mats behöll även sina vadare på för vi skulle nu fiska oss upp i Soca hur det än såg ut. När vi kommer fram förbi Tolmin så ser vi att vattennivån har sjunkit och att det nu är klart igen. Vi stannar till för att spana in några ställen på vägen men stannar inte och fiskar förräns vi nästan är uppe i Bovec där jag känner till några fantastiska pooler.

När vi kommer ner till vattnet så går jag lite uppströms Jonas och Mats. Rakt ut från där jag står på andra sidan ser jag en lax... inte riktigt, men känslan är precis som om jag står vid pool 1 i Mörrum, strömmen är lika snabb och fisken är uppe och ”head and tailar” och den är enorm. Jag kastar för fulla muggar för att komma över men jag inser snabbt att det inte kommer att gå. Jag ropar på Mats och Jonas och de blir lika galna som jag själv just var för 5 minuter sedan precis innan jag insåg att jag inte kunde nå dit ut. Nu skulle de försöka....

Efter en stund så hade även de sett sina begränsningar. Visserligen så hade man kunnat ta sig över till andra sidan men då hade man fått ta sig uppströms en hundra meter för att kunna ta sig över vilket det inte fanns tid för, vi var tvugna att köra hemmåt. Istället så såg Mats ett par fina vak lite längre ner i poolen där vi senare landade flertalet stora han harrar med fint och stort segel.

Avslutningen på resan blev riktigt bra även om den inte slutade fullt så lyckligt för någon av oss som den skulle kunna, dvs att vi skulle få på den stora regnbågen ute i strömmen. Å andra sidan så fick vi under veckan mängder med fisk, både marmorata- & brun öring, harr samt regnbågar samtidigt som vi hade riktigt trevligt och bra fiskeväder.

Mats har lovat att ta ”den store” nästa gång han skall ner.

Jag nöjer mig med att veta om att den finns där!

Robert Kolarik 2007 ©
www.flyfishingslovenia.com

Till Flugfiske Magasinets startsida

För att få den bästa upplevelsen av Magasinet gäller det att du har rätt inställningar.
Här är mina rekommenderade inställningar

Var vänlig och respektera lagen om upphovsmannarätten. Kopiering eller annan mångfaldigande av innehållet helt eller delvis av denna och alla andra sidorna i "Flugfiskemagasinet Rackelhanen" är ej tillåtet.