Till Flugfiskemagasinets startsida Flugfiskemagasinet Rackelhanen Uppdaterad

av Lars-Åke Olsson 1982

Fluga bunden av Sveneric Loodh
Foto av Leif Milling

I min flugask har jag alltid haft en plats vikt för Black Zulu. Den har varit en av de allra pålitligaste våtflugorna, framför allt som kvälls- och nattfluga, då jag bytt ut min dagfluga Red Tag mot den. Två klassiker i flugornas historievärld och två verkligt effektiva sådana. En skön, ljum kväll i juni var förhållandena perfekta för min svarta favorit i strömmen. Vädret hade tidigare under dagen varit varmt och soligt med en försiktig vind.

På eftermiddagen började Rocken svärma. Ett fascinerande skådespel! Sländdansen pågick över hela strömmen och långt in på stränderna. Sländorna steg och sjönk i sitt typiska dansmönster, upp och ned, upp och ned. Sädesärlorna hade en högtidsstund och försåg sig med de stora åsandsländorna. En del fåglar såg komiska ut med sina långa mustascher av sländor.

Fisket gick trögt i början men vid 21-tiden på kvällen drev en molnskärm in och lade vattnet i ett skymningsljus. Jag fiskade med en våt Black Zulu i storlek 12 och kastade tvärsöver strömmen eller snett nedströms. Fina, runda, starka harrar i 3 hg klassen tog min Zulu tveklöst när den började svänga i sin båge över strömmen. Så småningom hade jag sju harrar i korgen, den började bli full och jag skulle kunna bjuda familjen och även mormor och morfar, som älskar harr, på middag nästa dag. Sista harren, som också blev kvällens största högg i en djup hölja och vägde 6 hg. Det blev den åttonde och det var dags att sluta.

Jag åkte tillbaka till byn. Det lyste i den gamla bryggstugan. Mormor hade eldat med björkved för att värma upp stenhällen i bakugnen. Tunna, platta degkakor stoppades in i ugnen på långskaftade träspadar och efter några minuter kunde man äta doftande, nybakat bröd med endast smör på.

Sedan var det dags för fisken. Jag fjällade harrarna, tog bort blodranden i ryggen, torkade ur dem med hushållspapper, lade en björkkvist i buken på varje fisk, radade upp dem på en stor bricka och satte in den i jordkällaren. Nästa dag blev det festmiddag på panerad, ugnsstekt harr.

Den svarta Zulun med sin klarröda stjärttofs och sin gnistrande silverrit är en suverän fluga. Vid kusten, i skogslandet eller uppe i fjällen. I harrvatten är den min säkraste våtfluga framför allt vid kvällsfiske och nattfiske eller under dagar med regn eller mulet väder.

Mönster:
Krok: 12-14 Bindtråd: svart
Stjärt: kort, rött ullgarn
Kropp: svart ull eller svart sälhår ribbad med smal flat silvertinsel
Hackel: svart tupp från stjärt till huvud

Blue Zulu är samma fluga men har ett färgat blått hackel i stället för det svarta och anses som ett effektivt mönster för sjöfiske framför allt i juni eller juli.

Av Lars-Åke Olsson 1982

Besök gärna Lars-Åkes hemsida: http://www.scandiwest.com

Till Flugfiske Magasinets startsida

För att få den bästa upplevelsen av Magasinet gäller det att du har rätt inställningar.
Här är mina rekommenderade inställningar

Var vänlig och respektera lagen om upphovsmannarätten. Kopiering eller annan mångfaldigande av innehållet helt eller delvis av denna och alla andra sidorna i "Flugfiskemagasinet Rackelhanen" är ej tillåtet.