Till Flugfiskemagasinets startsida Flugfiskemagasinet Rackelhanen Uppdaterad

Redkiller-ST
- En glittrig havsöringsfluga för soliga dagar! -

Bunden på streamerkrok

Krok: Scierra Ultra sharp carbon steel hook Trout/Saltwater 6-8 eller Streamerkrok 4-6
Tråd: Svart
Stjärt och kropp: Flätad tinselstrumpa i silver som man petar isär med t ex en nål. Förtyng kroken med några varv blytråd. Fortsätt med den flätade tinselstrumpan några varv över kroken som kropp, spar en kroklängd av tinselstrumpan vid huvudet, peta isär tinslet. Vik bakåt som en del av vingen.
Vinge: Lätt dressad med några strån av röd bucktail.
Skägg: Naturgrå ekorrsvans med svart/vita toppar.
Huvud: Bind in ett par kulögon och klarlacka efter behov.
Denna havsöringsfluga är nummer 4 i Killer-serien.

Upphovsman: Jan Östberg i Svärdsjö

Ett grymt havsöringsfiske med
Redkiller-ST vid kusten våren 2012

Halv fyra på morgonen var jag igång och packade det sista inför fisketuren till kusten. Min kompis kom och hämtade mig och vi gav oss iväg med fullpackad bil.

Vi hade sett att vädret skulle bli perfekt för havsöringsfiske. Soligt och en nordlig pålandsvind som under dagen skulle vridas om till ostlig. Några plusgrader i luften som under dagen skulle krypa uppåt. Vattentemperaturen var runt 4,5 när vi kom på morgonen. Senare under dagen då pålandsvinden gjorde att det varmare ytvattnet kom in mot stranden och i vikarna, steg tempen till mellan 7 och 9 grader! Helt perfekt!

När vi skulle till att packa ur bilen fick min kompis se att han hade tagit fel kängor med sig. Vandringskängor istället för vadarkängor, men nöden har ingen lag. På med vandringskängorna och iväg. När vi satte i flytringarna så blåste det ganska friskt, så det gällde att manövrera ringen rätt i vågorna. Vi drev in mot en vik och vinden avtog så småning om. Två andra kompisar anlände också. En av dom krokade av en liten havsöring och hade en annan till ringen, men den släppte.

Han hade en glittrig fluga så jag bytte från en Magnus till min ganska stora, lätt dressade Redkiller Seatrout. Jag lät den sjunka lite och vid hemtagningen smackade en havsöring på. Det blev en skön drillning med min tiofotare. Öringen var 58 cm lång och vägde 1,5 kg! Yes, nu var vi igång! Vi fortsatte och fiska, ta paus med kaffe och macka, fiska, äta lunch och fiska igen.

Bunden på Scierra Ultra sharp carbon steel hook Trout/Saltwater krok

Då hände det! Tjong, sa det i mitt spö, och jag hade en tung och urstark havsöring på kroken! Jag kom ingenstans med honom, han bara gick och spände tungt. Efter en bra stund fick jag se honom, och den var stor! Öringen gick i cirklar runt mig hela tiden. Jag försökte pressa den en gång, men då gjorde han en tokrusning. Jag gjorde ett försök att håva den, men han hoppade ur håven. Fan också, håven är för liten, ropade jag till min kompis! Jag gjorde ett nytt försök, och fick upp den i ringen, men då hoppade den ner i vattnet igen! Jag trodde att flugan hade lossnat, men den satt kvar!

Nu blev jag nervös, hur i helsike skulle jag få upp den! Jag ropade till min polare som kom paddlande att jag måste låna hans håv som var större! Den här gången gick håvningen bra och jag kunde äntligen hålla min drömfisk i mina händer! Havsöringen vägde 3,5 kg och var 67 cm lång! Vilken lyckad silverjakt det blev denna vackra dag vid kusten, två helt fantastiskt fina havsöringar varav den ena blev mitt personbästa!

Text och bilder: Jan Östberg
www.ostbergs.net

Till Flugfiske Magasinets startsida

För att få den bästa upplevelsen av Magasinet gäller det att du har rätt inställningar.
Här är mina rekommenderade inställningar

Var vänlig och respektera lagen om upphovsmannarätten.  Kopiering eller annan mångfaldigande av innehållet helt eller delvis av denna och alla andra sidorna i "Flugfiskemagasinet Rackelhanen" är ej tillåtet.