Simmande
flugor
Att känna till
bindmaterialets egenskaper i vattnet i förhållande till olika kroktypers vikt och balans
är nyckeln till att kunna binda simmande flugor
Text, foto &
teckningar: Tomas Olson 1992
Innebörden i
begreppet "simmande fluga" kan vara mycket mångtydigt. Närmast i tankarna
ligger kanske den rörelse som strömmen ger en draggande våtfluga. Även om fiskaren kan
göra en hel del för att få ut sa mycket som möjligt av denna rörelse, exempelvis att
använda lätta och ostabila flugor knutna till långa fina tafsar, så handlar denna
artikel om den rörelse som fiskaren, genom drag i linan eller vippningar med spötoppen,
kan ge flugan.
Om man utesluter
flugor med skedar och ledade kroppar finner man att framförallt två saker är avgörande
för om flugan ska få en levande och simmande gång i vattnet. Nr 1: Att känna till
bindmaterialets egenskaper i vattnet i förhållande till olika krok- eller tubtypers vikt
och balans. Nr 2: Att anpassa tafs och lina till den fluga som används.
Det räcker att se
endast tio-femton år bakåt i tiden för att konstatera att begreppet simmande flugor vid
denna tid knappast existerade. En studie av dom stora amerikanska postorderföretagens
flugsortiment visar samtidigt att olika typer av kaninhårsmatukor och flugor med
stjärtmaterial av marabou allt mer kommit att ersätta dom traditionella
streamerflugorna. Det räcker med att jämföra sortiment från sent sjuttiotal med nutida
sortiment. För mindre nymfer märks en motsvarande ökning av flugor med finstrukturerade
dunmaterial. Säkerligen kommer vi att se ett fortsatt växande intresse för dessa
flugtyper och då inte bara för fiske i stilla vatten.
För att se den upp- och nedåtgående
"simmande" rörelsen mer pedagogiskt kan man tänka sig att vattnets bromsverkan
på vingen illustreras av ett fast anhåll. Genom att dra respektive ge efter på tafsen
ser man enkelt hur krokstammen medverkar i simrörelsen då hårbunten är fästad som
stjärt.
Kaninpäls har mjuka
täckhår och är därför ett lättrörligt material till skillnad
från t.ex. rödräv, som har en mindre rörlighet genom sina
styvare täckhår.
Det ideala
syntetiska hårmaterialet är gradvis mjukare ut mot en taperad spets, är lagom krusigt,
pallar för hård ström utan att kollapsa och har lyster och hållbarhet.
Ett vanligt fel
med många hårmaterial är att rotdelen kan vara mjukare än resten av håret. Detta är
vanligt med många täckhår där underpälsen är särskilt tät. Man kan förbättra
sådana hårmaterial genom att dra bort dom längsta täckhåren.
En nackdel med många mjuka material som
vingmaterial är att dom kollapsar och rätas ut i strömmande vatten. Speciellt duniga
fjädermaterial som marabou. Vissa krusiga och mjuka hårmaterial bibehåller sin volym i
strömt vatten. Kaninremsor bibehåller en viss volym och är samtidigt mycket
lättrörligt.
Strömmande vatten är ingen enhetlig
miljö. Närmast stranden kan vattnet vara nästan stillastående för att därefter bli
svagt strömmande och därefter starkt strömmande. Idealet är i detta fall en fluga som
direkt efter utlägget börjar fiska utan att stripa i ytan. När den förs in mot lugnare
vatten bör den inte förlora sin livfullhet. Det är framförallt här man har nytta av
simegenskaperna hos flugan.
I stilla vatten blir simrörelsen en
utdragen S-formad bana som kan vara mer eller mindre brant beroende på krokskaftets
längd, grad av förtyngning och materialets bromsverkan. Vissa material, som styva hackel
och yviga hårvingar, bromsar upp flugan medan slimmade material som kaninskinnremsor med
kaninhårscollar eller marabou har mindre bromverkan.
I svagt strömmande
vatten följer den "simmande" rörelsen spötoppens vippningar.
Sänkt spötopp betyder att flugan dyker och samtidigt förs bakåt.
Vid uppåtvippning av spötoppen återgår flugan till
ursprungsläget.
Korta tuber av koppar eller mässing är
omtyckta till snabbt vatten där man önskar att flugan börjar fiska direkt efter
utlägget utan att stripa i ytan. En annan fördel med dessa tuber är att långvingen
får en simmande rörelse i lugnare vatten.
Maraboufibrernas egenhet
att "samla ihop sig" kan man dra nytta av till imitationer av vissa nymfer. En
alltför yvig stjärt av marabou ger en rätt övertygande illusion av flick- eller
jungfrusländenymfens simrörelse
Om man avslutar flugan med ett muddlerhuvud
och fiskar den med en sjunklina, sinktiplina eller flytlina med sjunkande tafs får man
också en simrörelse hos flugan. Simrörelsen skapas då linan och/eller tafsen vid
lindragen drar ned den uppåtsträvande flugan. Om hjorthåren fettas in bibehålls
flytkraften längre tid.
Krokens balans
För att förstå
funktionen hos simflugor är det en fördel att se hur flugbindningsmaterialet
"balanserar" krokens gång i vattnet. Fäst en halvmeter tafsmaterial med en
fast knut till en krok av standardtyp, sträck ut tafsen över en vattenyta, exempelvis i
badkaret, och släpp kroken. Resultatet blir givetvis att kroken kommer att sjunka med
krokböjen först och med krokspetsen vänd uppåt. Bind på samma krok fast en
traditionell hårvinge och upprepa sjunkprovet. Även denna gång kommer kroken att sjunka
med krokböjen först, men vingen kommer samtidigt att styra upp krokstammen så att
krokspetsen vänds nedåt. Ta fram en ny krok av samma modell och storlek och bind in en
motsvarande hårbunt som stjärt. Bind fast en likadan halvmeterslång tafsbit till kroken
och utför samma prov i vattnet. Du kommer att märka hur stjärten styr upp kroken så
att den sjunker mer eller mindre horisontellt i vattnet. Byt ut tafsmaterialet till ett
som är några dimensioner tunnare. Resultatet av den tunnare tafsen visar sig genom att
kroken och stjärten får en simmande gång om den dras med korta ryck genom vattnet.
Avlägsna åter tafsmaterialet och byt till den ursprungliga dimensionen, men denna gång
använder du en ögleknut. Även om flugans gång nu inte är lika övertygande som då
det tunnare tafsmaterialet användes, ser man att rörelsen är lite bättre med denna
ögleknut än med den fasta clinchknuten. Om krokstammen förtyngs något längst fram
kommer flugan att få en mer övertygande "simmande" gång då den dras i korta
ryck genom vattnet. Gör nu om samma prov med den frontvingade kroken och du kommer att
märka att även denna hårbunt har en simmande rörelse. Men om man kan se flugan från
sidan eller underifrån märker man att krokstammen hänger som ett livlöst kolli under
den simmande vingen. I båda fallen är det krokens strävan att sjunka och tafsens
motsatta uppåtlyftande verkan från fluglinan som ger simrörelsen. Skillnaden är bara
att då krokböjen bromsas upp av stjärten blir krokstammen mer påtagligt delaktig i
simrörelsen. Om krokstammen sedan beklädes med något mjukt material, exempelvis ett par
tre buntar marabouherl, skapas en simmande och sammanhållen, men pulserande, helhet - en
i alla avseenden attraktiv fluga.
Duncan Loop (eller Sundmanknut på svenska)
är ett enkelt sätt att knyta en ögleknut.
Bindmaterial
- egenskaper
Det mest ideala
bindmaterialet till "simmande" flugor skulle därför ha följande tre
egenskaper: Det bör vara mjukt och livfullt, det bör samtidigt ge volym och silhuett som
bibehålls även i stark ström och det bör vara slitstarkt. Onekligen krav som är
svåra att uppfylla samtidigt. Kaninhårskinnstrimlor är kanske de mest åtkomliga
naturliga material som har alla dessa tre egenskaper. Marabou och andra dunmaterial är
alla sköra material och tenderar att tappa volymen i stark ström, men dom är samtidigt
extremt livfulla material i stilla eller måttligt strömmande vatten. Platinaräv, detta
material har mycket fint liv och hyfsad volym i stark ström. Krusigt syntetgarn av poly-
och nylonfibrer finns i olika grovlekar och har alla dom tre goda egenskaperna. Om man
ogillar dom otaperade ändarna på syntetfibrerna kan man blanda dem med naturliga och
taperade hår av bra kvalitet, exempelvis gethår eller täckhår från platinaräv.
Ändarna på dom
naturliga håren bör vara något längre än dom syntetiska och ändarna på
syntetfibrerna bör ej sluta tvärs av utan sluta successivt avtrappande mot vingens slut.
Använd polydubbing till mindre och medelstora flugor och garnfibrer till större flugor.
Tre stycken väletablerade
"simkusar", Dog Nobbler, Wolly Bugger och Marabou Leech
Text, foto och teckningar:
Tomas Olson 1992 ©
|