Livfulla flugor av räv och kanin
Så binder du välsimmande flugor
med gälar som andas
Text och foto: Anders Isberg
Några färdigbundna flugor
i olika färgvarianter samt lämplig krok och material. Notera den taperade skinnremsan,
klippt till formen av en golfpeg.
Jag vill här presentera en flugtyp bunden med räv och kanin, som jag haft stor
framgång med och därför hyser stark tilltro till. Storleken, modellen och materialvalet
gör den till en rejäl välsimmande munsbit för varje fisk, som kan tänkas jaga
småfisk som byte, och färgen, storleken och hur tjockt den ska dressas varierar jag
efter de vatten, där jag ämnar fiska den. Vanligtvis binder jag flugan på streamerkrok
eller små, enkelkrokade laxkrokar i storlek 410. Men jag binder den ibland också
på tunna tuber upp till ungefär tvåtums längd.
Flugtypen består egentligen av fyra delar, vilka alla bidrar
till den stora livfullheten och fina gången i vattnet. Den första delen är en
matukavinge av något garvat skinn, oftast räv eller kanin, där skinnremsan taperas så
att stjärtdelen slutar i en spets. Som framgår av bilden ovan, har skinnremsan formen av
en golfpeg. Det ger bra rörlighet i stjärten, samtidigt som det ger god fyllighet till
flugans framkropp.
Den andra delen i flugans
uppbyggnad är gälarna, som består av en liten bunt röd marabou eller kaninhår på
vardera sidan om vingen. För att få maraboun jämn, brukar jag dra den jämn med
fingertopparna istället for att klippa. Det ger en vackrare fluga.
Den tredje delen är ett par
bröstfenor utanpå gälarna. De kommer från bukfjädrarna på gräsand eller annan
motsvarande fågel. Om fjädrarna är riktigt tunna, binder jag in dubbla fjädrar för
att få större stabilitet. Fjädrarna kan färgas och storleken väljas så att de
stämmer mot den imitation och krokstorlek jag binder på.
Flugan
är nästan färdigdressad. Nu återstår bara att spinna och linda det mjuka hårhacklet
i den dubbellagda bindtråden
Den fjärde delen i
bindtekniken för min fluga är en loopögla, som fylls med hår och tvinnas på samma
sätt som då man tillverkar flymfkroppar. På det viset skapar jag ett hårhackel längst
fram på min fluga. Detta hackel bidrar till flugans rörlighet, samtidigt som det gör
flugans framkropp fyllig. Hårhacklet hålls ut av de underliggande fenorna och dessa
bidrar därmed till den pulserande gången i vattnet. Just detta, att håret i huvudet
kommer att pulsera över bröstfenorna, när man drar flugan genom vattnet och får
fenorna att växelvis tryckas ihop mot kroppen, gör att simsättet blir förbluffande
likt en liten fisks sätt att röra sig. Matukavingen kommer också att bidra till detta
intryck, eftersom den slimmas då man tar in flugan. Vid varje paus, då flugan stannar
av, kommer bröstfenorna att fjädra ut och lyfta med sig gälarna, varvid också dessa
kommer att pulsera och ge intryck av liv.
Förtyngning
Ibland väljer jag att förtynga
främre delen av krokskaftet innan jag börjar binda. Med en mindre förtyngning kan man
balansera flugan där den har mest material, så att den får en bättre gång i vattnet.
De gråvita bukfjädrarna från
gräsanden har jag i vissa fall blekt i en blandning av cirka 1/2 dl vätesuperoxid och
1/2 tesked 25-procentig ammoniak. Därefter har jag doppat i fjädrarnas spetsar i
Veniards Scarlet-färg med en aning tillsats av Hot Orange, så att endast spetsarna tagit
färg. Tillsammans med en skinnremsa i ljus färg och lite flashabou på sidorna ger det
en tämligen god mörtimitation, som dessutom rör sig mycket bra i vattnet.
Tänk på att håret, låt säga
på ett kaninskinn, varierar i täthet beroende på var på skinnet man tar det. På
kaninens rygg är håret generellt sett kortare och har ett större inslag av täckhår.
Det ger kortare, glesare och något stelare skinnremsor, det vill säga att skinnremsan
måste vara bredare för att man ska få samma volym. Ned mot buken, benen och baken blir
håret lite längre och inslaget av underhår ökar. Det ger skinnremsor med längre och
tätare hår, som dessutom har mycket god rörlighet. Det är också viktigt att man
undersöker hårets växtriktning på skinnet. Man kan beskriva det som "små
pilar", vilka är riktade bakåt mot baken och snett nedåt buken och benen. För att
flugan ska fiska rakt i vattnet, måste håret på skinnremsan sitta så rakt som
möjligt. För att kunna klippa sådana remsor måste man leta rätt på hårets
växtriktning, och det gör man lättast genom att titta på håret från sidan. Man kan
också vika håret åt sidan på skinnet för att se hur det har växt.
När man sedan klipper eller
skär ut den bredd man önskar så måste man göra det från skinnremsans stjärtända,
alltså mot växtriktningen, och inte tvärtom. Anledningen är att man annars klipper
sönder håret på remsan. En detalj, som jag redan nämnt, är att jag brukar forma
remsan som en golfpeg, det vill säga bredare fram mot flugans huvud. Det är viktigt för
att få så god rörlighet som möjligt. samtidigt som det bidrar till att göra flugans
framparti fylligare.
Den
här tekniken ger en mycket livfull fluga med god volym. Genom att blåsa på flugan ser
man tydligt hur lätt det mjuka materialet rör sig och ger en illusion av liv. I vattnet
andas flugan och slår ut med gälar och bröstfenor vid varje paus i hemtagningen.
Så binder du
Mina livfulla fiskimitationer
kräver normal noggrannhet och är inte särskilt svåra att binda. Den stora hemligheten
är att välja rätt material.
Börja med att binda in en bunt
maraboufibrer som stjärt och gör sedan en kropp som till en vanlig streamer, men linda
inte tinseln.
Fäst in den taperade skinnremsan
vid huvudet och linda därefter tinseln som en gles rib fram över kroppen varvid
skinnremsan samtidigt binds ned längs ryggen.
Nu är det dags för en liten
bunt röda maraboufibrer som gälar på vardera sidan längst fram på krokskaftet.
Utanpå dessa fästs bröstfenorna så att de svänger utåt.
Därefter gör du en trådögla
och spinner in hår till flugans framkropp. Linda hårhacklet och stryk det bakåt.
Eventuellt ostyriga hårfibrer kan petas rätt med dubbingnålen. Avsluta på vanligt
sätt.
Oftast förser jag också den
här typen av flugor med några få strån flashabou. Jag brukar ibland också välja
något mörkare hårfibrer till den spunna framkroppen än vad jag använder till
ryggskinnet.
© Text och Foto: Anders Isberg 1996
|