Fiskekajaken
... en alldeles speciell
känsla av frihet"
Text, foto &
teckning av Gunnar Johnson
Den smäckra fiskekajaken är utmärkt
både vid förflyttning
längs fiskevatten och att fiska från.
För tre år sedan
skaffade jag mig en jakt- och fiskekajak. Avsikten var egentligen att köpa en
kanadensare, men en paddelentusiast föreslog mig att ta en ordentlig titt bland de
kajakmodeller som finns på marknaden. Alla kajaker är inte så smäckra och instabila
som jag föreställt mig, menade han. Det visade sig också att jag fann en tvåmans
plastkajak, som från det främre sätet med fördel kan paddlas av en man. Kajaken är
cirka 4 meter lång och hela 83 centimeter bred, vilket gör den mycket stabil. Dessutom
väger den endast 25 kilo och är därför lätt att lyfta upp på biltaket - särskilt
sedan jag försett den bakre bågen på mitt takräcke med ett kraftigt plaströr över
vilket jag kan rulla upp kajaken innan jag binder fast den med spännband.
Den låga vikten gör den lätt
att forsla liggande upp och ner på biltaket och den kan då till och med användas som
takbox
Kajaken är
försedd med två sitsar med fällbara ryggstöd i en stor, avlång sittbrunn. Kajaken har
också roder, vilket manövreras med fotpedaler från den främre sittplatsen. Man styr
alltså både med dubbelpaddeln och med rodret. Från rodret löper en rostfri stålwire
på vardera sidan fram till fotpedalerna.
Styrningen
blir därför mycket logisk; när man trycker ner vänsterpedalen svänger kajaken åt
vänster, och när man trycker med foten på den högra pedalen svänger den åt höger.
Kajaken har en skrovform som kombinerar kursstabilitet med god manöverförmåga. Den har
med andra ord en inte allt för väl markerad köl och en förhållandevis rund skrovform.
Fiskekajaken är också betydligt bredare än de flesta andra kajaktyper, vilket gör den
mycket stabil att paddla och kasta från.
Vid enmans-paddling är det lämpligt att lägga packningen långt bak i den avlånga
sittbrunnen för att balansera viktfördelning och tyngpunkt, så att hela den bakre delen
av kölen och större delen av rodret ligger djupare i vattnet, vilket gör kajaken både
mer kursstabil och mer lättmanövrerad. Det minskar också eventuella tendenser till
avdrift om det blåser.
Långt spö och korta kast
Man sitter lågt i en kajak. Ett förhållandevis långt spö på
910 fot är därför att föredra ur kastsynpunkt och för att hantera och menda
linan på vattnet - samtidigt som ett långt spö är besvärligare att hantera vid
håvningen av fisken. Man måste då hålla det helt lodrätt, eller till och med något
bakåtlutat, för att få tafsen och fisken tillräckligt nära kajakens reling. Spövalet
får därför bli en personlig avvägning, men det blir aldrig nödvändigt att välja ett
långt och kraftfullt spö för att kunna göra långa kast.
Hela idén med kajakfisket är ju
att man kan paddla eller drifta sig i bra position nära den vakande fisken, och dessutom
betyder långa och kraftfulla kast att man lätt skapar vågsvall kring kajakens skrov -
och därmed skrämmer fisken utom kasthåll. Ett långt men nätt spö och korthållskast
är därför idealet.
Kajaken kan utgöra en flytande
plattform för fisket. Man kan till exempel drifta med den genom långsamt strömmande
vatten, varvid man styr kajaken med fötterna via rodret och hela tiden har händerna fria
för fisket. Men man kan också använda kajaken för att nå platser, som annars inte kan
fiskas från land; till exempel paddla ut till en ö, ankra upp på en forsnacke eller ta
sig tvärs över en älv på platser där den inte är vadbar och där det saknas väg på
andra sidan. Med kajakens hjälp når man alltså platser som annars inte skulle vara
möjliga att fiska.
Nära vattnet
Alla som fiskat från flytring
vet att det är en alldeles speciell känsla att befinna sig "nära vattnet".
Denna känsla är väl så stor vid fiske från kajak, men kajakfisket upplevs som
bekvämare, eftersom man kan vara ledigare klädd och inte behöver klumpiga vadarbyxor
och simfenor.
Vid fiske från flytring och
kajak har man också fördelen jämfört med fiske från land - att man befinner
sig mitt ute på fiskens "smörgåsbord". Det betyder att man tydligt ser vilka
insekter som kläcker och vad som flyter i ytfilmen - och kan anpassa sitt flugval
därefter.
Fiskeupplevelsen
får naturligtvis helt andra dimensioner när man tydligt kan se vad fisken tar,
exempelvis bärfisar och andra insekter, som ligger så extremt djupt i ytfilmen att de
är nära nog helt omöjliga att se från land.
Därutöver finns naturligtvis andra ur ren fiskesynpunkt mer
irrationella fördelar med fiskekajaken; främst en alldeles speciell känsla av frihet,
som är svår att beskriva och måste upplevas. Det är en känsla av tystnad och
tyngdlöshet, kombinerad med vetskapen att man är "sin egen herre" och kan ta
sig vart man vill. Denna känsla kan till och med bli så stark, att jag ibland avstått
från att fiska och istället paddlat runt för paddlandets egen skull. Att paddla kajak
är dessutom ett energisnålt sätt att ta sig fram. Skrovets form medger att man tar ett
par paddeltag för att sedan sakta och ljudlöst glida fram långa sträckor och endast
välja kurs genom att manövrera rodret med pedalerna. Det är en i sig mycket skön
känsla...
Den låga profilen man får vid
färd i kajak gör också att djur och fåglar inte tycks uppfatta paddlaren som en
människa. Deras naturliga skygghet försvinner därför, och man kan komma viltet mycket
nära - precis som då man sitter i en bil och inte skrämmer undan de älgar och rådjur,
som omedelbart flyr om man öppnar bildörren och stiger ur. Det gör att kajakfisket
bidrar till fler och annorlunda naturupplevelser än de man får vid fiske från land.
Utrustning
En mjuk och
bekväm flytväst (det finns speciella fiskeflytvästar) är naturligtvis obligatorisk vid
all paddling, även om det är nära nog omöjligt att kantra eller slå runt med en bred
fiskekajak vid färd på stilla eller svagt strömmande vatten. Till stabiliteten bidrar
naturligtvis den låga tyngdpunkten, eftersom man sitter djupt nere i skrovet. Kajaken är
dessutom försedd med flytblock i både för och akter. Den kan därför inte sjunka,
även om den skulle vattenfyllas.
Regn, vågskvalp och dropp från
dubbelpaddeln kan emellertid blöta ner i kajaken, varför det är lämpligt att
komplettera den med ett kapell. Skulle dessutom mot förmodan olyckan vara framme och
kajaken trots allt välta, finns det vattentäta förvaringssäckar för kläder, sovsäck
och annan utrustning.
Det finns också absolut vattentäta kameraväskor - som dessutom flyter, om de skulle
råka hamna i vattnet.
Min tvåmanskajak har en lastvikt på endast 180 kilo. Det är betydligt mindre än för
en kanadensare och betyder att den med två personer är väl tungt lastad att fiska
från, men att den fungerar väl för transport på stilla eller lugnt strömmande vatten.
Vid fiske bör man däremot vara ensam - både för viktens skull och för att man inte
ska störa varandra då man kastar.
Ensam i kajaken har man däremot
gott om utrymme. Packningen placerar man lämpligen bakom sätet. Det ger en bättre
viktfördelning, och man kan till och med trimma kajakens gång i vattnet genom att
förändra packningens placering.
Alla små fiskeprylar har man som vanligt i västen (fiskeflytvästen) och det släta och
rena golvet i kajaken fungerar utmärkt som "linbricka".
I början kan man uppleva att dubbelpaddeln är i vägen, men genom att förankra denna i
kajaken med en meterlång lina, kan man under fisket låta den ligga och flyta på vattnet
utanför relingen parallellt med skrovet. Att hela tiden ha paddeln förankrad är
dessutom en viktig säkerhetsåtgärd.
Pack-box
En kajak med sin låga och
smäckra skrovform ger betydligt mindre luftmotstånd än en kanadensare. Det märker man
tydligt när man paddlar genom att avdriften blir mindre då det blåser. Kajakens roder
bidrar också till att man kan kompensera för eventuell avdrift och lättare hålla
kursen.
Men det smäckra skrovet gör det
också njutbart att transportera kajaken liggande upp och ned på biltaket.
Luft-motståndet är inte besvärande, och man kan till och med använda kajaken som
takbox för att förvara skrymmande saker, till exempel vadare, långa spötuber och
sovsäckar, vilka kan vara svårstuvade och snabbt brukar fylla bilens bagageutrymme.
De flesta personbilar är
godkända för en taklast på 50 kilo. Eftersom kajaken endast väger hälften, kan den ta
en hel del last. Denna stoppas lämpligen i stora, vattentäta plastsäckar, vilka surras
med diagonalt spända rep mellan de två aluminiumrör, som löper längs relingens
insidor - ungefär som man trär snörena i ett par skor. Hela kajaken fästs därefter
upp och ned på takräckets bågar med kraftiga spännband.
Kajaken som transportmedel
Den frihet man känner i kajaken
är både känslomässig och faktisk. Redan med kajaken på biltaket känner man att man
"kan ta sig dit man vill". Och när man väl kommer fram till sjön eller älven
ökar naturligtvis möjligheterna att välja fiskeplats högst betydligt.
Men kajaken kan också fungera
som ett rent transportmedel; att vandra långa sträckor längs en älv eller ett
sjösystem med tung packning på ryggen för att nå en avlägsen fiskeplats blir mindre
strapatsrikt om man istället kan paddla samma sträcka och låta kajaken bära
packningen.
Under fiskeveckan väljer man
kanske sedan att mesta tiden fiska från land på vanligt sätt. Men kajaken finns hela
tiden på plats och medger små dagsutflykter - kanske till andra stranden av älven eller
till nya delar av det sjösystem man vistas vid, men som man annars aldrig skulle nå till
fots. Så där landar vi igen; kajaken står för en alldeles speciell frihetskänsla...
© Text
& foto Gunnar Johnson 1998
Kajaken på
bilderna är av fabrikat: Perception. Kiwi 2
Länk till tillverkare: http://www.perception.co.uk/
|