Från
tekopp till bindtråd...
Text & foto av Anders Isberg
Det
äkta natursilket har en femtusenårig historia och har varit av största betydelse för
flugbindningkonstens utveckling. Idag använder vi mest konstgjort silke, men den äkta
varan finns fortfarande och har utomordentliga egenskaper, vilket gör natursilket
modernare än vi kanske tror.
Bildtext: Överst till vänster; råsilke från larver
som ätit mullbärsblad och till höger från sådana som levt på ekblad. På nålarna
finns monterat: ägg, spinnkörtel (som man gör silkegut av, en silkesfjärilslarv i
4:de stadiet, silkeskokong samt silkesfjärilen Bombyx mori. Nedtill på bilden;
heldragen silkegut, krok med gutögla samt bindtråd och flossilke från Pearsall.
Alla som binder flugor har kommit
i kontakt med silke på ett eller annat sätt; antingen i form av bindtråd, flosssilke
eller silkegut, som används till kroköglor. Förr var det äkta natursilket det bästa
alternativet vid flugbindning, medan det idag - förutom äkta silke - också finns många
sorters syntettråd att välja på. Det äkta silket spunnet av silkesmasken har
emellertid givit flugbindningen mer än vi kan ana. Utan tråd ingen fluga. Många
flugbindare har också Pearsalls tillverkning att tacka för sina framsteg som
flugbindare. En tunn stark tråd är nämligen grunden för all flugbindning.
Äkta silke är ett mycket
speciellt material, och det har en spännande historia som knyter samman utvecklingen av
flugbindningskonsten med historiska händelser. Hur man en gång kom på att utvinna
silketråd ur en silkeskokong vet ingen med säkerhet. Men en legend berättar hur den
kinesiska kejsarinnan Hsi-Ling-Shi råkade få en nedfallen silkeskokong i sin kopp med
varmt te, varvid hon började dra trådar ur den och därmed upptäckte silketråden.
Vidare lär hon ha haft en förstående kejsare till make, som uppmuntrade hennes intresse
för denna silkeskokong genom att låta börja framställa silketråd. Troligen plockade
man kokonger och la dem i varmt vatten. Detta skedde under HwangTe-dynastin år 2640 f Kr,
och redan 32 år senare vävdes silket till sidentyg.
Illustration ur en bok med den nätta
titeln "Summary of the Principal Chinese Treatises upon the Culture of the Mulberrry
an the Rearing of Silk worms", utgiven 1838
Allt sedan dess har silketråd och sidentyg betraktats som det finaste man kan
få tag på som tråd och tygmaterial. Vem vill inte ha sidenkläder, om det inte vore
för kostnaden? Det är därför ingen slump att de flesta kejsare och kungahus genom
tiderna har klätt sig i finaste siden, och att man i England har uttrycket "The men
of the clothes, is the men of the silk clothes". Tillverkningsmetoden av själva
silketråden var en väl bevarad kinesisk hemlighet i cirka 2500 år fram till år 552 f
Kr, då två persiska munkar lyckades smuggla ut silkesfjärilens ägg i sina ihåliga
käppar - en tidig form av industrispionage - till en ivrigt väntande kejsare av öst,
Justinian den Förste i Konstantinopel. Munkarna blev sedermera övervakare av Justinians
mullbärsplanteringar och silkesodlingar. Ungefär samtidigt med de persiska munkarnas
smuggling nådde silkesfjärilen japanerna, troligen via Korea, som snabbt utvecklade
konsten att göra siden. Värt att notera är att Indien har producerat Kina-silke i
ungefär två tusen år, men man har samtidigt producerat silke av en annan inhemsk
fjärilsart i cirka fem tusen år; alltså är troligen indiernas tillverkning samtida med
den kinesiska upptäckten. Utifrån dessa händelser har den kinesiska silkesfjärilen
Bombyx mori och det vita mullbärsträdet sakteligen spridits till allt fler länder. Vem
har inte hört talas om sidenvägen, som funnits i cirka 4000 år, och som gick mellan
Kina och Mellanöstern.
Olika
silkesfjärilar
Det finns en rad olika fjärilar
som spinner silkekokonger, men det finaste ges av Bombyx mori som matats med blad av det
vita mullbärs trädet, och denna kombination råkade finnas bara i Kina. Detta silke är
det tunnaste, vitas-te och finaste av dem alla.
Andra fjärilars kokonger kan
vara i skiftande storlek och i färger som beige, gult, orange, svagt persikofärgat och
ljust grönt. Silket graderas också efter olika kvalitet och fibertjocklek. Tidigare
matades silkesfjärilens larver med enbart löv från mullbärsträdet, främst det vita
men även det svarta. Ibland också med andra löv, bland andra ek. Idag är produktionen
storskalig och man lurar larverna med hjälp av ljus och värme att tro att det är sommar
året om, samtidigt som man ger dem rätt slags diet. Allt för att nå maximal
produktion.
Marco Polo
Den store sidenvägsfararen Marco
Polo hade stor betydelse för spridningen av silke och siden till Mellanöstern på 1200-
och 1300-talen genom sina kontakter i aristokratin och sina detaljerade
färdbeskrivningar. Silkesodling har sedan sakta spridit sig och nådde Europa och England
på 1500-talet, samtidigt som spanjorerna tog silkesodlingen till Amerika.
Även här uppe i Norden har vi
haft en period av silkestillverkning. Först i Danmark, men sedan också i Sverige och
Finland. I Sverige började man anlägga odlingar på 1700-talet, och då främst i
Skåne. Men det har även funnits silkesodling på Lovön vid Drottningholms slott
utanför Stockholm, ett initiativ av Drottning Lovisa Ulrika, och vidare ända upp till
Skellefteå. Det ansågs så viktigt att anlägga silkesodlingar i det dåtida Sverige,
att kungahuset gav sitt bifall till bildandet av "Sällskapet för inhemsk
silkesodling" 1831, samt vidare upplät plats för plantering av två tusen
mullbärsträd, vars löv är den föda som silkesmasken måste ha.
220 kilo löv ger 1
kilo silke
Det behövs goda skördar med
enorma mängder mullbärslöv och ett jämnt, varmt klimat för silkesmaskodling. För att
producera i kilo silke behöver maskarna äta ungefär 220 kilo mullbärslöv!
Silkesmaskens livscykel har samma
stadier som de flesta av våra andra flugbindarinsekter; ägg, larv, puppa och färdig
insekt. Honan lägger 300-500 ägg. Aggen utvecklas till larver som börjar äta
mullbärslöv. Larverna måste byta hud 4-5 gånger för att öka i storlek. När larven
är tillräckligt stor slutar den äta och börjar leta efter ett lämpligt ställe att
spinna sin kokong. Med hjälp av sina två spinnkörtlar fäster den kokongen vid en
spretig kvist, och sedan snor den sig runt i ett regelbundet mönster samtidigt som den
spinner tråd. På detta sätt byggs kokongen upp inifrån.
Det blir egentligen tre olika
tjocklekar och lager av tråd på en och samma kokong, varav det mittersta kallas för
haspelsilke och är det finaste. En silkesmaskkokong är alltså spunnen av en enda tunn
tråd som har en längd av cirka 500 meter! The International Sericulture Committee menar
att den är 500-2000 meter, andra menar att den är mellan 400 och 600 meter. Någon har
också räknat ut att en silkesmask rör sitt huvud fram och tillbaka 150.000 gånger
medan den spinner sin kokong, och att det hela tar två till tre dagar. Själva tråden
blir till av den flytande substans som finns i spinnkörtlarna och som stelnar när den
kommer i kontakt med luften. Tjockleken av en enskild silkesfiber är 30 tusendels
millimeter.
Silkesfjärilar, larver och kokonger från
Naturhistoriska Riksmuséets samlingar
Kokong blir
råsilkestråd
När man skall utvinna
silketråden använder man samma princip som för femtusen år sedan, men istället för
varmt te lägger man kokongerna i varmt vatten och borstar av första lagret tråd tills
man kommer in till haspelsilket. Man lägger så ihop 5-6 kokongers trådändar, som
tillsammans smälter ihop till en tunn tråd. Den tråden i sin tur blir den den enskilda
fibern i råsilket, innan man bearbetar den vidare. Man kan också göra tråden tjockare
eller tunnare beroende på vad den skall användas till. Hemligheten med det varma vattnet
är att detta löser upp det bindeämne som finns i tråden och som gör att kokongen
hålls ihop. Ämnet kallas för sericin, men när kokongerna ligger i det varma vattnet
får man inte bort detta helt, utan det finns lite kvar som "limmar" ihop de
extremt tunna trådarna till en ny tråd. Beroende på användningsområde kan sericinet
sedan tas bort i önskad utsträckning.
Det gäller också att vakta
kokongerna så att den färdigbildade puppan inte börjar gnaga hål för att ta sig ut.
Hålet gör nämligen att den långa silketråden går i småbitar och inte längre kan
spinnas till en användbar tråd.
Real silk worm gut
Silkegut är något de flesta som
binder gamla klassiska laxflugor på "blind eye hook" söker. Silkegut är
egentligen inget annat än silkesmaskens utdragna spinnkörtlar (två stycken i varje
mask) som själva kokongen spinns av. Men för att utvinna silkegut måste man passa på
den korta stund mellan att masken slutar äta och innan den börjar spinna silket, vilket
kan röra sig om någon timme.
Masken läggs i detta fall i ett
bad av vinäger och vatten i cirka tolv timmar, där de dör och där vinägern ger rätt
konsistens åt spinnkörtlarna. Sedan "bryts" maskarna isär och man tar ut
körtlarna och drar ut dem cirka 4 dm. Vinägerblandningen reglerar tjockleken på
silkeguten. Sedan beläggs guten med en coating och får torka. Därefter tvättas den i
vatten och får torka igen innan den är klar att användas.
Att silke är ett mycket
speciellt material med speciella egenskaper märker man när man gör en gutögla. Geo M
Kelson beskriver i sin bok "The Salmon Fly" att det på hans tid fanns nio olika
tjocklekar och att en riktigt tillverkad silkegut, som är inbunden på ett bra sätt,
överlever själva flugan och kan användas igen till nästa fluga. Silkegut användes
också förr som tafsmaterial.
Pearsalls silke
Efter att ha läst igenom en hel
del litteratur om silkesmasken på Kungliga Biblioteket i Stockholm (från 1700-talet och
framåt), så har jag förstått att användning av silke till silkegut och som tråd till
flugbindning och flossilke är en mycket perifer del av silkets historia. Det nämns
nämligen inte alls! Inte någonstans - utom i fiskelitteraturen. I vart fall har den
tillverkning som sattes igång av Pearsalls i mitten av 1800-talet betytt enormt
mycket för generationer av flugbindare och betyder fortfarande mycket för många.
Pearsall's Stout Floss.
Naples och Gossamer samt en blind eye laxkrok försedd med ögla av tvinnad silkegut fäst
med silketråd
Vad man tidigare använde som bindtråd är svårt att hitta i litteraturen, men
i en del gamla böcker nämns bindtråden kort och gott som "silk". Izaak
Walton nämner silke som bindtråd i sin berömda bok, och även den på sin tid kände
Charles Bowlker, som kom med ett stort verk 1758, nämner silke och sysilke i olika
grovlekar och färger. Jag tror att man förr använde vad man hade till hands, och
vartefter sysilke började bli mer lättöverkomligt övergick man till det.
Många har upptäckt silketrådens fina egenskaper att både vara tunn och stark, och att
man därför kan binda hållbara flugor med silke. Pearsall tillverkade mest sytråd och
brodyrsilke, så bindtråd och flossilke för flugbindning var bara en liten del av deras
produktion. De blev, såvitt jag kan förstå, också helt ensamma på den marknaden.
Många känner säkert igen varunamn som Gossamer, Naples, Marabou och Stout floss, som
är de vanligaste, och som tillverkas än idag.
Moderna flugbindare har
kanske för ensidigt tittat på nyheter och koncentrerat sig på konstfibermaterial, och
därmed har efterfrågan på silketråd minskat. Vi kanske inte är så bra på
materialkunskap? Silket har nämligen egenskaper som gör det mycket lämpligt för
flugbindning, och det är inte alls något "gammalt och förlegat" material. Att
det idag bara finns Pearsall som tillverkar flugbindningssilke i vissa utföranden, och
att det är relativt dyrt just nu, får vi bortse ifrån. På senare år har faktiskt ett
japanskt flossilke kommit, som är jämförbart med Pearsalls Stout floss.
Silkets egenskaper och
användning
Det i särklass största
användningsområdet för silke är till textilindustrin, men äkta silke är inte något
som är gammalt och förlegat, vilket man ibland får intryck av när man läser olika
flugbindarfirmors tillbehörskataloger. Silketråden och dess speciella egenskaper gör
den mer modern än vi tror. Det äkta silkets enskilda fiber är: tunn, lätt, dragstark,
elastisk, glansig, den ruttnar inte och den är lätt att färga. Dessutom är silke mer
värmetåligt än trä, det brinner dåligt (flampunkt 171 grader Celsius) och har god
isoleringsförmåga. Sidentyg hänger mycket elegant och silket kan absorbera vatten upp
till en tredjedel av sin egen vikt utan att det känns vått. Därför används det i
skidkläder och vissa militärkläder. Men det senare är egenskaper som vi flugbindare
också är betjänta av. Det anses också att en silkefiber är starkare än en stålwire
av samma dimension, och att spindelsilke är ännu lite starkare än fjärilsilke. Silke
är också elastiskt upp till 20-25 % av sin naturliga längd utan att gå av eller att
bli deformerat. Om silket inte töjs mer än 2 % återgår det omedelbart till sin
ursprungliga längd. Om det töjs mer tar det längre tid. Silke är också en av de
lättaste naturliga fibrer som finns.
Det har funnits och finnes även
idag många användningsområden där silket kommer till användning; flaggor,
kirurgtråd, fallskärmar, upphängningsanordningar till teleskop och klockpendlar,
papperstillverkning, kläder och möbeltyg till kunga-hus och andra som skall vara riktigt
välklädda. Vidare har man använt silke till mattor, iblandning i smink,
isoleringsmaterial till elkablar, strängar till musikinstrument och målarduk.
På senare år har man även
börjat intressera sig för spindelsilke som är ännu lite starkare än silkesfjärilens.
Man har lyckats få bakterier att producera spindelsilkesubstans som man sedan sprutar ut
genom små hål i ett munstycke för att få en tråd, och ett användningsområde för
denna bakterietillverkade tråd är skottsäkra västar.
Vad kan vi vänta oss i
framtiden? En spindeltråd till flugbindning tillverkad av bakterier? Vi har ju redan
något som heter "Spider Web", även om det är en syntettråd.
Som avslutning kan nämnas att
det idag odlas silke i mer än trettio av världens länder med en totalproduktion 1990
på 59 miljoner ton. Sett i proportion mot all textilproduktion rör det sig dock om
några få procent. Kina är det land som producerar överlägset mest. Från slutet av
60-talet och fram till 90-talet har man där mer än fyrdubblat sin produktion. Andra
stora länder är Japan, Indien, Sydkorea, det forna Sovjet och Brasilien. Till er, som
tror att silke var förlegat som material, kan jag bara säga att det ändå aldrig
tidigare producerats lika mycket silke som idag. Det är nog bara vi flugbindare som inte
riktigt hittat materialet...
Ett hjärtligt
tack till Kungliga Biblioteket och Entomologiska avdelningen på Naturhistoriska
Riksmuséet i Stockholm för hjälp med litteraturanvisning och för utlåning av preparat
för fotografering till denna artikel.
© Text &
foto Anders Isberg 1995
|