En gul forsslända bunden enligt mitt
grundrecept
"Foam
5:an"
Text & foto: Niclas Andersson
En annorlunda
dagslända, där form, siluett och avtryck är det viktigaste
Mitt hemmavatten
tillhör tveklöst de mer svårfiskade med sitt kristallklara vatten, som inte allt för
sällan inbjuder till "sight-fishing" på nymfande öring i de grunda,
långsamma strömmarna. Till råga på allt är det inte vilka fiskar som helst i detta
vatten; det tycks domineras av vilda, smörgula och vackert mönstrade öringar i
viktklassen 6 hekto till 2 kilo, vilka dessutom är helt insektspräglade. Det låter
kanske för bra för att vara sant, men troligen är denna å så bra till följd av att
så gott som samtliga fiskare återutsätter all fångad fisk på ett riktigt och
ansvarsfullt sätt. Det ger resultat!
Favoritperioden för mitt flugfiske är under den
tidiga sommaren, då ån bjuder på fina kläckningar av åsländor, gul och brun
forsslända och en rad andra intressanta små dagsländearter. Längre fram på säsongen,
när värmen börjar göra sig gällande på allvar, avstår jag helt från att fiska
här, eftersom öringen då får svårare att överleva efter en återutsättning i det
varma vattnet.
Försommarens rikliga dagsländekläckningar gör att fisken i mitt hemmavatten snabbt
blir selektiv. Till råga på allt händer det också att fiskar, som bara står några
meter från varandra, kan vara selektiva på helt olika dagsländearter vid mixade
kläckningar, något som naturligtvis ställer till problem. Många gånger tycks det som
om värdefull fisketid mer går åt till att byta flugor än att fiska.
Men så började jag fundera på vad selektiviteten egentligen bestod i, och under de
två senaste fiskesäsongerna har jag därför experimenterat med ett dagsländemönster i
foam, ett mönster som kan imitera en rad olika dagsländearter och som minimerar det
ständiga flugbytet. Det som mest intresserat mig, när det gäller alla typer av
imitationer som fiskas på eller i ytan, är formen, färgen och avtrycket. Jag kunde
ganska snabbt konstatera att en exakt färg och ett exakt utseende spelar mindre roll,
eftersom jag vid många tillfällen har fiskat på öring som helt uppenbart tagit en viss
nykläckt dagslända och jag då valt att fiska med en exakt imitation i rätt färg,
brända vingar och alla andra detaljer som hör dessa minutiösa imitationer till
utan att väcka fiskens intresse. Men efter att ha bytt till en av mina experimentflugor i
foam, där endast storleken varit rätt, men där kanske färgen varit avvikande, så har
öringen genast stigit och tagit flugan...!
Vad beror nu detta på? Jo, min övertygelse är att vi ofta imiterar helt fel saker
och ser flugorna med mänskliga ögon. När jag binder mina foam-flugor intresserar jag
mig därför numera främst för två saker, där jag eftersträvar nära nog
hundraprocentig korrekthet; nämligen sländornas form sedd ur fiskens synvinkel samt
avtrycket på vattnet.
Alla insekter som flyter på eller i vattenytan bildar ett avtryck i form av
"luftspeglingar" runt de delar som vilar i ytfilmen det är ju
ytspänningen som får dem att flyta. På dagsländor är det primärt två delar som
vilar på vattnet och bildar det karaktäristiska ljusmönstret efter avtrycket i ytan.
Det första är benen, som får framkroppen att resa sig från vattnet, och det andra är
beröringen från bakkroppen just i den punkt där den böjer sig uppåt från vattenytan.
Det är detta mönster, tillsammans med den karaktäristiska siluetten, som jag försöker
återskapa med mina dagsländeimitationer med foam-kroppar.
En av de öringar som bidragit till
mitt experimenterande..
Flugan, som för övrigt fått namnet "Foam
5:an", binder jag på krokar i hela registret från tunntrådig streamerkrok i
storlek 1012 (sjösand- och åsandslända) ner till vanlig torrflugekrok i storlek
18 (åsländor). Men jag använder endast fyra färger på foam (beige, svart, gul och
brun) och lika många färger på tupphacklet (grizzle, brun, medium dun samt cream).
Dessa två material, förutom krok och bindtråd i matchande färger, är allt som behövs
för att skapa dagsländeimitationer med de nödvändiga egenskaperna. I dagens moderna
flugfiske har vi kanske gått för långt i våra ambitioner att skapa exakta imitationer.
Istället för att tänka "ur fiskens synvinkel", har vi en tendens att se på
våra flugor med "flugbindarögon". Det gäller nog att se mer till
helhetsintrycket och att då komma ihåg att avtrycket förmodligen är ett av de mest
karaktäristiska dragen hos en insekt som står på vattenytan och det ser vi ju
över huvud taget inte när flugan sitter i bindstädet!
Det är naturligtvis svårt att få en riktig bild av hur en nykomponerad flugas
avtryck ser ut underifrån; så som fisken uppfattar det. Ett sätt är att själv dyka
ner i vattnet för att på plats studera flugan nerifrån och upp mot ytan. Så har till
exempel Gary LaFontaine gjort. Men det kräver speciell utrustning och blir därmed ganska
komplicerat. Ett betydligt enklare alternativ kan vara att placera flugan, antingen på
vattnet ute i naturen eller i en stor glasburk, och sedan sticka ner en liten handspegel i
vattnet och vinkla den, så att man kan betrakta flugans siluett och avtryck via spegeln.
Hela tiden får man dock komma ihåg att det då är med människans ögon vi studerar
flugan inte med Öringens och det gäller därför att vi ser till
totalintrycket och inte stirrar oss blinda på detaljerna. Konstnärer brukar kisa med
ögonen för att få ett bättre helhetsintryck av sin bild kanske kan det vara ett
litet tips.
Det allra viktigaste är dock att man tror på de flugor man fiskar med. Gör man inte
det, fiskar man ineffektivt och utan den rätta entusiasmen...
1. Välj
bindtråd efter kroppsfärgen och linda en bädd längs krokskaftet.
2. Fäst in
en taperad foam-remsa vid krokböjen och linda sedan fram bindtråden.
3. Bind ner
foam-remsan, klipp av överskottet och linda en bädd för hacklet.
4. Fäst in
och linda hacklet. Var uppmärksam på hackeldiametern, så att flugan får rätt
ställning på vattnet.
Genom att kika i en liten
handspegel kan man kontrollera flugans siluett och avtryck i vattenytan.
© Text & foto: Niclas Andersson 1997
Besök gärna Niclas hemsida
http://www.flyfishphoto.com/
|