Binda vid
strandkanten
Text, foto &
teckningar: Gunnar Johnson
Med ett
fältbinderi riskerar du aldrig att sakna "dagens" fluga under
sommarens fjällfiske
Trots
att man efter många års fjällfiske får erfarenhet av vilka flugor som
brukar gå bra, så vill man gärna helgardera genom att bära med sig
allt för många askar med allsköns mönster "för säkerhets skull.
Man kan ju aldrig veta...
Men oftast
resulterar det bara i att de flugor man verkligen behöver ändå saknas,
eller att de ligger kvar i tältet eller den hyrda stugan, eftersom det
blir allt för många askar att bära med sig på dagsutflykten eller
kvällsturen. Det är ju så mycket annat som ska få plats i tursäcken,
och fiskevästen känns redan allt för tung.
För min egen del
har jag radikalt skurit ner antalet askar till ett basförråd med flugor,
vilka jag med säkerhet vet kan komma till användning. Övriga binder jag
ute vid vattnet. Förr eller senare råkar man nämligen ut för oväntade
kläckningar av någon speciell insekt eller för fisk som är verkligt
selektiv och som kräver att man fiskar med ett alldeles särskilt
mönster - och detta har man då som regel ändå inte med sig i någon av
askarna. Det finns därför all anledning att ha med ett litet
fältbinderi för att vid behov kunna binda upp några få exemplar av en
speciell fluga vid fiske i nya vatten långt ute i vildmarken.
Ett sådant
fältbinderi behöver inte ha någon omfångsrik materialsamling, men den
ska vara omfattande. Med andra ord innehålla många olika material - men
bara i små mängder. Det gäller också att välja materialen med omsorg
och eftertanke, så att man kan binda stort/smått, ljust/mörkt,
flytande/sjunkande och så vidare. Man vet ju aldrig i förväg vilka val
man kommer att ställas inför. Däremot blir det aldrig aktuellt att
producera dussintals flugor av samma mönster - utan troligen endast tre,
fyra stycken.
Därav följer att
det är viktigt att man är garderad i krokstorlekar och färgskala vad
gäller dubbing och hackel. Men mängden material av varje slag kan bantas
till ett minimum. Därtill kommer att många material kan blandas, så att
man i praktiken har med sig betydligt fler färger än vad en första titt
i materialsamlingen ger vid handen.
Detta är en
viktig princip när man bygger upp och väljer material till sitt
fältbinderi för att det inte ska växa och bli allt för omfångsrikt;
välj material som kan blandas och som helst kan ha mer än ett
användningsområde.
Dubbing och
hackel
Som
akvarellmålare har jag överfört erfarenheten att blanda fram olika
färgnyanser också till min flugbindning. Man behöver till exempel inte
helgardera genom att ha med sig hela färgskalan av Fly-Rite eller
liknande dubbing för att klara alla upptänkliga situationer.
Utöver små
mängder dubbing i de mest frekventa "insektsfärgerna", kan man
istället med dubbing i några få grundfärger på plats ute vid vattnet
blanda fram en stor färgskala av, olika nyanser utan att det fyller
särskilt mycket i det nedbantade fältbinderiet. Spetsad med lite gult
går till exempel en grön grunddubbing över i gulgrönt, medan samma
gröna dubbing får en brun ton genom inblandning av lite orangerött -
och den orangeröda dubbingen blandar man fram av rött och gult, och så
vidare...
I samtliga av dessa
dubbingprover ingår exakt samma färgfibrer, men i olika proportioner,
vilket visar att man från ett litet urval grundfärger kan blanda fram
ett stort antal nyanser.
Vanligtvis utgår
jag från små mängder av en basdubbing klippt och mixad från haröra
och harmask, vilken jag sedan blandar med cirka 5 millimeter långa,
nedklippta fibrer Fly-Rite. Genom att blanda in en eller flera färger i
grundblandningen erhåller jag en tillräckligt rik färgskala för att
klara de flesta utmaningar, och vill jag någon gång ha en klarare
färgton, så ordnar jag detta genom att utesluta harullen och endast
blanda fram nyansen med hjälp av Fly-Rite.
Det gäller
samtidigt att inte låsa sig för mycket utan binda med fantasi; en olive
grundton hos en sländkropp kan naturligtvis erhållas genom att man
blandar fram lämplig dubbing till flugkroppen, men den allmänna
färgtonen hos sländan kan också förstärkas genom att man ger sin
fluga olive stjärtspröt eller hackel.
Även nya
hackelfärger kan erhållas genom att man lindar två hackelfjädrar med
olik färg genom varandra. Denna metod ger dessutom ett mer levande"
resultat än då man använder en enda hackelfärg.
Fantasin hjälper
oss att spontant ta vara på udda material; till exempel ludd från en
tröja, silverfolien från ett kaffepaket eller de nedre, duniga fibrerna
på en hackelfjäder, som man normalt river av och kastar bort. Vid
bindning i fält finns det anledning att värdera alla tänkbara material.
Silverfolien kan kanske användas som tinselkropp på en våtfluga och de
duniga fibrerna från hackelfjädern kan användas som dubbing.
Fältstäd
Flugbindning i
fält kräver att man i början accepterar något förenklade kreationer.
Men det är enbart en nyttig lärdom att inte förlora sig för mycket i
detaljer, utan istället inse att också tämligen enkla
"karikatyrer" i rimlig storlek, färg, form och siluett - och
som sedan fiskas på ett trovärdigt sätt - oftast är fullt
tillräckliga för att locka fisken.
Hackeltången kan också
användas som tyngd eller för att klämma fast bindtråden mot
krokskaftet om man vill lägga ifrån sig den halvbundna flugan.
Men med lite
träning av fingermotoriken hittar man snart de rätta handgreppen och
klarar då i stort sett lika komplicerade flugmönster som hemma vid
bindstädet med alla de upptänkliga verktyg man där har tillgång till.
Det gäller bara att lita mer till den egna fantasin och de egna fingrarna
än till verktygen - vilket till en början kan kännas lite ovant och
motigt i vår pryltrendiga tid ...
Själv binder jag
gärna genom att hålla kroken direkt i handen. Jodå, det går fint efter
lite träning.
Det är heller
inte lika avancerat som det först kan synas. I själva verket var det
ganska vanligt för inte allt för många år sedan, och många
professionella flugbindare anser än idag att de får bättre kontroll
över flugan genom att binda direkt i handen.
Alternativet är
annars att använda ett litet fältstäd, eftersom ett vanligt städ blir
för stort och tungt att bära med sig i ryggsäcken bland allt annat som
behövs under en fjälltur. Men även ett sådant fältstäd hålls
normalt i handen. Det finns visserligen modeller som kan skruvas fast i en
stubbe eller liknande föremål. Min egen erfarenhet är emellertid att
någon stubbe i rätt höjd sällan finns att tillgå, och att
arbetsställningen därför oftast blir synnerligen obekväm. För egen
del har jag helt valt bort städet, men jag använder ibland min peang
för att hålla fast kroken, då jag binder flugor på krokstorlek 16 och
mindre. Peangen har jag ändå med mig av andra skäl - för att klämma
in hullingar eller lossa krokar - vilket betyder att jag inte behöver dra
med mig någon extra pryl.
Handstäd, minisax med
kniv, bryne och pincett, hackeltång och peang med böjd spets. Den senare
fungerar utmärkt att använda som städ.
Nya handgrepp
Men oavsett om man
väljer ett fältstäd, en peang eller att hålla flugkroken med tumme och
pekfinger, så inser man snart att man bara har en hand kvar att binda med
och märker då hur ofta man normalt vid bindning på ett fast städ
använder också sin vänsterhand vid många bindmoment. Här ligger den
största svårigheten vid bindning i fält, eftersom det gäller att hitta
nya handgrepp och sedan träna upp sin fingerfärdighet. Det är i grunden
inte särskilt mycket svårare - men det är definitivt annorlunda!
Normalt använder
man tumme och pekfinger på båda händerna då man binder. Men vid
bindning på fältstäd, eller då man håller flugan direkt i handen, är
man hänvisad till att göra det mesta med högerhandens tumme och
pekfinger.
Grundställningen då man
binder genom att hålla kroken direkt i handen; greppet mellan tumme och
pekfinger ska vara fast men inte krampaktigt.
Ganska snart övar
man dock upp motoriken tillräckligt också i vänsterhandens långfinger,
ringfinger och lillfinger för att hålla fast material eller bindtråd
mellan olika bindmoment, eller för att spänna tråden då man vaxar och
dubbar.
En liten kula av
vax - stor som en ärta - att kontinuerligt vaxa bindtråden med, utgör
en stor del av hemligheten vid bindning i fält. Vaxningen gör att
materialen biter fast och att bindtråden verkligen fäster utan att
snurra tillbaka, om man skulle råka släppa efter på trådspänningen
mellan olika bindmoment. Vaxningen gör också att man får en stark fluga
med färre bindtrådsvarv, vilket i sin tur resulterar i mindre klumpiga
flugor.
Med långfingret klämmer
man fast bindtråden mot krokens baksida mellan olika bindmoment.
Vaxkulan är
relativt hård, men genom att rulla den mellan fingertopparna blir den
snabbt tillräckligt mjuk för att ge ifrån sig precis lagom med vax till
bindtråden.
Här kan man göra
en intressant jämförelse; det moderna vax vi köper på tub, och som
endast är användbart som dubbingvax, har alltid en och samma konsistens,
medan gammaldags vax kan styras till exakt den klibbighet man önskar vid
varje enskilt tillfälle bara genom den värme vi överför från våra
fingrar. Det blir därför, trots att det kanske anses mindre modernt att
använda, i själva verket i praktiken mer allround och användbart i fler
sammanhang.
Skulle man behöva
lägga ifrån sig flugan räcker vaxningen oftast för att hålla
bindtråden på plats.
Vid dubbning spänns
tråden mellan långfinger, ringfinger och lillfinger. Trådlängd och
spänning regleras genom att man för fingrarna nedåt och in mot
handflatan.
Alternativet är
annars att göra ett enkelt halvslag. Vid bindning i fält bör man för
övrigt förbereda flugan genom att se till att alla material finns
framtagna redan från början, så att man inte behöver lägga ifrån sig
den halvbundna flugan under arbetets gång för att till exempel leta fram
ett hackel av rätt storlek eller söka efter något annat material. Allt
ska finnas på plats när det blir dags att binda in det.
Sax och
hackeltång
Mitt fältbinderi
är ganska litet. All krok, dubbing, hår, hackel, CdC och övriga
fjädrar får tillsammans med bindtråd, tinsel, koppartråd och lite
blytråd, upplindade på en pappskiva, plats i en skinnpåse som mäter
8x12x4 centimeter. I skinnpåsen ligger också en vaxkula, en minisax och
en hackeltång. Den totala vikten på påse, inklusive verktyg, krok och
material, är endast 90 gram. Det är allt.
Hackeltången är
vid sidan av saxen det enda verktyg jag använder. Den är inte bara
användbar då man lindar hackel. Den kan också användas som tyngd då
man dubbar bindtråden eller för att klämma fast tråden mot kroken om
man behöver lägga ifrån sig den halvbundna flugan.
Trots mitt
synnerligen nedbantade fältbinderi och de få verktygen har jag ändå
aldrig känt mig begränsad. Genom blandningstekniken klarar jag ett stort
antal nyanser med ett litet antal grundfärger, och när det gäller
hackel har jag endast ett tiotal i varje färg och storlek.
Detsamma gäller
CdC, där jag begränsar mig till några få fjädrar i vitt, grått,
brunt och olive, och vingpennor och andra större fjädrar klipper jag av
till längder som lagom får plats i påsen.
Dessutom sorterar
jag rapphönsfjädrar och kroppsfjädrar från gräsandshona innan jag
stoppar ner dem i fältbindningspåsen, så att jag inte riskerar att få
med mig dåliga fjädrar som inte håller den rätta kvaliteten.
Trots den
begränsade mängden av varje material får jag på detta sätt ändå
nära nog samma utbud som jag har hemma för att binda de harr- och
öringflugor jag önskar ute vid vattnet. Fältbinderiet gör mig alltså
tämligen helgarderad och jag behöver aldrig riskera att sakna
"dagens" fluga. Samtidigt kan jag begränsa antalet askar med
"bra att ha flugor" i packningen, utan tar bara med mig ett
begränsat antal askar med färdigbundna flugor - sådana som jag av
erfarenhet vet är "säkra kort".
Mellan vaken
Samtidigt som
fältbindningen vid strandkanten fyller ett praktiskt behov, så ger den
dessutom många trevliga stunder mellan vaken. Personligen hör jag inte
till den kategori som kan flugfiska "tjugofyra" timmar om
dygnet.
Hänvisad till
vattnet och tältet under en fjällvecka känns det därför både
trevligt och meningsfullt att ta sig tid att vända på stenarna, kika i
strandvegetationen eller på vattnet och studera insekterna man finner,
och att sedan ägna en del av tiden mellan vaken till att binda ute på
plats och experimentera med de aktuella insekterna framför sig.
Det ger helt andra
intryck av storlek, färg, form och siluett än om man väljer att binda
med foton i böcker eller tidskrifter som förebild.
Det är samtidigt
en nyttig erfarenhet att försöka efterlikna fiskens föda ute vid
vattnet. Då har man en god chans att inte bara utseendemässigt komponera
en fluga som är så lik som möjligt. Man kan också studera insekternas
rörelsemönster och val av uppehållsplatser.
Att binda vid
strandkanten öppnar helt enkelt våra ögon och gör troligen att vi
förändrar synen på vår flugbindning. De flesta insekter är till
exempel betydligt gracilare och mer transparenta än de kreationer vi
vanligtvis fyller våra askar med.
Kan
fältbindningen dessutom resultera i att vi skapar "dagens"
fluga och därmed lyckas lura en eller annan bonusfisk, så gör det ju
inte heller saken sämre..!
Text, foto &
teckningar: Gunnar Johnson ©
|