Styrande knutar och
kroken Salar
Text & foto: Anders Isberg
Lax- och havsöringskroken
Salar tillverkas i udda kroknummer och finns i färgerna guld, silver och
klassiskt svart.
Användandet
av styrande knut, kroköglans utformning, vår bindteknik och hur flugan
rör sig och fiskar i vattnet hänger ihop med varandra. En bra bindteknik
gör att flugans huvud hamnar precis lagom långt bakom kroköglan för att
man skall kunna göra en styrande knut. Den styrande knuten möjliggör i
sin tur att man kan fiska flugan så att den går rätt i vattnet och inte
hamnar i okontrollerad vinkel mot tafsen. Men för att få full kontroll
över de olika delstegen krävs att man binder på en krokmodell som är
korrekt utformad.
Med denna artikel vill jag puffa
för användandet av styrande knutar, men vill samtidigt redan
inledningsvis säga att en styrande knut inte är allena saliggörande vid
alla tillfällen. Att laga efter läge passar istället bra vid flugfiske.
Däremot är en styrande knut ofta lämpligt vid fiske med lax och
havsöringsflugor, vilket har samband med krokens utformning, dess
storlek och vikt, tafsens grovlek, de påfrestningar tafs och fluga
utsätts för under fisket samt det sätt på vilket dessa flugor oftast
fiskas. När man fiskar med flugor bundna på tub får man automatiskt en
styrande knut, eller rättare sagt automatiskt en rak linje mellan tafs
och fluga.
På mindre krokar, till exempel
när man gör en styrande knut på en enkelkrok för öring/regnbåge/harr, så
går detta oftast mycket bra, eftersom öglan normalt är lagom stor i
förhållande till krokstorleken och den tänkbara tafsgrovleken. Midjan
bakom öglan är också markerad och öglans vinkel mot krokskaftet också
den riktiga, det vill säga omkring 45 grader, för att en rätt utformad
styrande knut ska få tafsen att bli en rak förlängning av krokskaftet,
så att flugan går rätt i vattnet. Det enda man behöver tänka på är att
dressa flugan så att knuten verkligen får plats mellan ögla och huvud
och kontrollera att öglan verkligen sluter an mot krokskaftet och inte
har någon vass grad som kan skava mot tafsen. Om så är fallet kan det
naturligtvis vara riskabelt att fästa flugan med en styrande knut. Men
på den här typen av mindre öringkrok finns egentligen ingen skillnad
mellan tidigare krokar och de som görs idag.
När det gäller krok avsedd för
lax och havsöringsfiske finns det emellertid en markant skillnad mellan
hur kroken tillverkades förr i tiden och hur många modeller ser ut idag.
Våra krokfabrikanter lägger ner stor möda på att utveckla specialstål
och härdningsmetoder, men den viktiga designen, som avgör krokens
funktionsduglighet, har verkligen legat på slumrande reträtt.
Under de år jag själv bundit
flugor för lax och havsöring, främst till andra än mig själv, så har det
varit problem att hitta funktionsduglig krok. Det har varit en gemensam
uppfattning hos såväl de jag bundit flugor åt som hos mig själv att just
öglan varit bekymret. Även vid diskussioner med andra flugbindare och
flugfiskare har jag märkt att de också haft samma uppfattning. Öglan har
varit ett bekymmer.
Vissa redskapshandlare har
uppmärksammat problemet, dock långt ifrån alla. Få krokar är riktiga.
Det går att göra styrande knutar på de flesta men det är inte gott och
väl, det är nätt och jämt. Så pass nätt och jämt att man undrar om
krokfabrikanterna verkligen tänkt sig låta oss göra styrande knutar på
krokarna. Det känns som om tillverkaren inte riktigt fattat galoppen med
den här typen av krok. Och vi konsumenter köper ju den krok som bjuds
ut. Inte därför att kroken är riktig och bra, utan för att det inte
finns något val. Och genom att den felaktiga kroken köps, så produceras
det nya av samma sort...
Genom detta får dagens
flugbindare inte heller samma chans att göra lika nätta avslutningar som
man kunde göra förr. Utrymmet bakom kroköglan är nämligen för tjockt,
brett och klumpigt, eller så är krokskänkeln på enkel och trekrok
(Edsmond Drury-krok) kapad rakt av, så att en tvär och skarp vinkel
uppstår, vilket ställer till problem när flugan skall avslutas och man
försöker få en vacker styling och ett nätt huvud. Binder man för övrigt
flugan nätt och fin, så kan det komma att se groteskt ut vid
avslutningen.
Förr var de flesta krokar rätt
utformade. Oavsett fabrikat hade de det gemensamt att öglan var väl
utformad och anpassad sin funktion. Öglans storlek var proportionerlig
mot krokstorleken och wiren i öglan var tunnare i godset än kroken i
övrigt och jämntjock runt om, vilket bidrog både till viktig symmetri,
funktion och skönhet. När kroken är funktionellt utformad följer
nämligen närmast automatiskt att den samtidigt blir vacker. Och gammal
laxkrok är vacker!
Skillnad på utformning av kroköglor
Till
vänster fyra krokar av modern tillverkning. Tråden i öglan är antingen
för kraftig för att man skall kunna nypa in den del som går tillbaka med
bindtråden, så att en midja bildas, eller så är den tillbakaböjda delen
för kort eller tvärt avklippt eller öglan inte tillräckligt päronformad
utan har merformen av en slapp loop. Här blir det svårt att binda
vackert och att göra en styrande knut.
I mitten visas krokar från förr i tiden. Dessa är lätta att binda på och
tillåter att man gör styrande knut.
Till höger kroken Salar. Öglorna behålls mycket fina även med minskande
krokstorlek.
Krokarna är i storlek från 5/0 till 3. Det viktigaste med bilden är att
visa karaktären och utformingen av öglan på respektive krok.
Till
vänster vanlig nutida (år 2000) dubbelkrok. Öglorna saknar en
markerad midja, i mittfallet är den närmast obefintlig. Har tillverkaren
inte tänkt sig att man ska kunna göra någon styrande knut - ellerär det
bara ren okunskap?
Till höger visas ännu äldre dubbelkrok. Lägg märke till att
öglorna har kraftigt nedtaperat gods, att själva loopen är liten och
nätt, att vinkeln är riktig och att kroken är som smalast i just
midjan medan de moderna dubbelkrokarna närmast är bredare i
midjan än i krokskaftet. Vem har tänkt ut det och varför?
Notera som en jämförelse nylontafsen, som har en grovlek på 0,37
millimeter. Vilken storlek behöver egentligen kroköglan ha? Krokarna är
i storlek 4-6.
Den nya Kroken Salar
Mikael Frödin, välkänd skribent,
flugbindare och flugfiskare, tog sig an det här problemet i ett projekt
som pågick i tysthet under flera år. Han har i samarbete med Partridge
och Aktiv Fritid tagit fram en krok för lax- och havsöringsfiske. Denna
kroken kan sägas vara ett direkt svar på en mångårig bristfällig
utformning av krokar för laxflugor och havsöringsflugor. I korthet kan
sägas, att då Mikael tog upp diskussionerna med Partridge, som ju för
övrigt har ett mycket gott renommé som tillverkare av flugkrok, så fick
han svaret att hans önskemål var omöjliga att förverkliga. Det skulle
bli både för svårt och för dyrt, blev svaret. Men Mikael var envis, och
plötsligt såg man också vad Mikael redan hade sett. Och inte blev det så
dyrt heller. Resultatet blev krokserien Salar, designad av Mikael
Frödin.
Kunde man förr, så kan vi också
nu, var parollen. Och visst får man hålla med. Kan man skicka iväg
raketer och ta närbilder av planeten Mars, så borde man väl kunna göra
lika fin laxkrok som man gjorde förr. Kanske har det funnits en
kunskapslucka eller brist på vilja hos kroktillverkarna? Kanske har vi
flugbindare och flugfiskare givit för dåliga signaler till våra
leverantörer av krok? Kanske har vi varit för dåliga på att höra av oss
och att tala om hur vi vill att en riktig krok ska se ut?
Salars gammeldags
utformning av krokögat medger att man binder vackra flugor som ger plats
för både fronthackel, vinge, huvud och styrande knut.
I alla händelser blev kroken
Salar en framgång. Mikael, som ju har stor erfarenhet både som
flugbindare och som lax- och havsöringsfiskare, har hämtat inspiration
från hur krok tillverkades förr i tiden och sedan överfört dessa
erfarenheter till de möjligheter som modern kroktillverkning erbjuder.
Anledningen till att han hämtat inspiration från förr är att kroken på
den tiden den gjordes helt för hand var så ändamålsenligt utformad. Och
det ville han inte ändra på. Den gamla kroken passade både flugbindaren
och flugfiskaren. Flugbindaren kunde göra nätta avslutningar och lämna
tillräckligt med plats vid huvudet, så att flugfiskaren sedan kunde göra
en styrande knut, vilket i sin tur fick flugan att gå på önskvärt sätt i
vattnet.
Men det är inte bara öglan som
utmärker Salar, kroken bär också på andra nyheter. Jag återkommer till
dessa, men först något om den styrande knutens egenskaper och
utformningen av flugkroken i historisk tid.
Styrande knutar
Alla har vi konstaterat att de
flesta flugkrokar har öglor som antingen är vinklade uppåt eller nedåt.
Men det är idag få som använder sig av denna detalj i konstruktionen för
att fästa flugan vid tafsen med en styrande knut. Istället binder de
flesta tafsen direkt i kroköglan och får på det sättet ingen riktig
kontroll över hur flugan är vinklad i förhållande till tafsen.
Thurle-knuten
Thurle-knuten är enkel att knyta och har använts sedan lång tid
tillbaka, eftersom den också var lämplig för naturgut. Vik in den korta
linstumpen i öglan (pilen) så sticker den inte ut åt sidan. Returknuten
är hämtad från Ogden Smith's ”The Flyfisher’s Illustrated Reference
Book” och Kathleen Double från Jan Grünwalds bok "Laks", utgiven på
Skarv Nature Publications 1985. För samtliga knutar gäller att de bör
fuktas med saliv innan man drar åt. På det viset minskar man risken att
nylonet skadas av friktionsvärmen vid åtdragningen.
Långt tillbaka band man flugor
på krokar utan stålögla. Istället använde man en ögla av tvinnad
silkegut, och efter vad man kan se på bilder i gamla böcker gjorde man
en knut som var motsvarigheten till vad vi idag kallar styrande. På
mindre flugor var guten inbunden direkt mot krokskaftet, innan man band
själva flugan, och stack ut på dess undersida som en direkt förlängning
av krokskaftet så att en några decimeter lång tafs bildades. I änden av
denna fanns en gutögla, och det var med hjälp av denna ögla som flugorna
byttes.
På en krok med vinklad
metallögla fungerar det så här; den styrande knuten binds runt själva
krokskaftet och styrs sedan ut genom den uppåtböjda eller nedåtböjda
kroköglan. Man knyter alltså aldrig tafsen i själva öglan. Öglans form
blir istället en hjälp att hålla knuten kvar på krokskaftet, förutsatt
att öglan har en ordentligt markerad midja och även i övrigt är så
utformad och vinklad att den styr tafsen rakt ut som en förlängning av
krokskaftet. Det ger till resultat att flugan aldrig kan ställa sig i
okontrollerad vinkel mot tafsen. Det innebär i sin tur att man inte
riskerar att kasta sönder en tänkbar ståndplats därför att flugan sitter
fel på tafsen och därför landar och fiskar fel. Fiskar vi med en
våtfluga så ser vi ju inte detta, men alla har säkert upplevt hur en
torrfluga "landat på huvudet" och sedan flutit vidare stående på
fronthacklet och med stjärtspröten rakt upp i luften!
Styrande knutar kan alltså
användas för alla typer av fiske så länge man använder sig av krok med
vinklad krokögla. Vanligast är de styrande knutarna kanske vid fiske
efter lax och havsöring, men själv använder jag dem ofta också när jag
fiskar med små flugor, till exempel nymfer och flymfer och alltid när
jag fiskar med streamers.
Men jag har märkt att mina
fiskebröder sällan eller aldrig använder sig av den här typen av
styrande knutar. Anledningen är tydligen att man finner knutarna
besvärliga och krångliga. Istället gör man en vanlig betesknut med de
följder jag nämnt ovan. Kasten misslyckas och måste göras om. Kanske
gång på gång. Och stör därmed vattnet!
Men en styrande knut är inte
svårare att lära sig än den vanliga betesknuten. Öva lite på någon av
varianterna på teckningen i denna artikel. Däremot ställer dessa knutar
indirekt krav på bindtekniken då man framställer flugan, så att man
lämnar lagom plats mellan kroköglan och huvudet för en sådan knut. Och
det är lite svårare att tas med. Men med lite övning så går det också.
Ytterligare och indirekt ger det dessutom till resultat att flugorna får
vacker styling.
Retur-knuten
Man kan ibland se bilder på
flugor i flugfisketidskrifter från USA som visar hur man där favoriserar
ett ganska spartanskt sätt att binda. Man drar upp alla tags från
krokböjen och dressar sina flugor med kort kropp, samtidigt som man
lämnar gott om plats vid huvudet. Man går alltså inte helt fram till
kroköglan utan lämnar någon millimeter eller så av krokskaftet helt
rent. Jag uppfattar detta lite som ett stilgrepp, men samtidigt är det
mycket funktionellt.
På en sådan fluga blir det
mycket lätt att lägga en styrande knut. Medan man på en fluga där
bindtråden lindas ända fram till kroköglan, och nästan upp på den,
knappast längre har någon möjlighet att fästa den till tafsen med en
styrande knut.
Den uppåtböjda eller nedåtböjda
öglan på en lax eller havsöringskrok är alltså inte till för att man ska
få stöd för flughuvudets bindtrådsvarv. Öglan är till för att skapa en
midja för tafsknuten och sedan hjälpa till att styra tafs och fluga i
rät linje i förhållande till varandra.
Kroken Salar
Kroken Salar tar verkligen itu
med det här problemet, och fler därtill. Jag har själv använt fiskat med
kroken och jag måste säga att den sannerligen är en mycket positiv
överraskning. Många andra som fiskat med kroken säger också att
krokningsegenskaperna är mycket bra.
Salar är alltså ett helt
krokprogram av nygammal design för främst lax och havsöringsfisket.
Krokstålet är av bästa kvalitet och härdningen är kontrollerad med
modern teknik för hög jämnhet och spänst. Wiregrovleken är anpassad till
krokstorleken och Salar finns som enkel- , dubbel och trekrok för vanlig
flugbindning samt dessutom som enkel , dubbel och trekrok för tub.
Därtill kommer kroken i tre
färger silver, guld och svart - eftersom Mikael Frödin menar att man
lättare kan göra både ändamålsenligare och snyggare flugor om färgen på
kroken tillåts harmoniera med mönstret. Man kan till exempel använda
guldkroken till General Practitioner eller Green Highlander och
silverkroken till Silver Doctor eller Silver Grey. Storlekarna på kroken
är udda, det vill säga 3, 5, 7,9 och så vidare.
Klassisk päronform
Den stora nyheten när denna
kroken kom var att en krok av den här typen för första gången på fyrtio,
femtio år, enligt Mikael Frödin, fått en ordentligt nedtaperad wire i
ögat. Den del som går tillbaka längs kroken är dessutom lång och
uttunnad till en spets som gör att den "smälter in" mot krokskaftet när
man lindar bindtråden över. Perfekt! Den del av den böjda kroköglan som
går tillbaka längs krokskaftet på enkelkroken är alltså tillräckligt
lång, det vill säga cirka en centimeter, för att dels åstadkomma en
snygg och ändamålsenlig infasning mot krokskänkeln och dels räcka till
för att man skall få plats med såväl kroppshackel som ett eller flera
fronthackel, om mönstret så kräver. Ändå ska det finnas plats för huvud
och lämna plats för en styrande knut på cirka 1,5 millimeter. Rätt tänkt
och mycket bra!
Kathleen Double
Provexemplaren för
fotograferingen till denna artikel var visserligen inte alla lika fina i
detta avseende, men det är var en inkörningsdetalj i början av
produktionen och är tillrättade i nuvarande produktion. I början var
efterfrågan större än tillgången, Salar hade nämligen fått mycket stor
uppmärksamhet i USA.
Öglan har alltså återfått den
klassiska päronformen med markerad midja. Det är det som borgar för att
den styrande knuten kan göras och att den verkligen sitter kvar. Spetsen
har fått en utformning som på krokspråk kallas för "beak", det vill säga
lätt inåtböjd. Det har vi ju sett på annan krok än för flugbindning, men
nu kommer det alltså också här. Mikael, som har studerat undersökningar
gjorda för yrkesfiskets del, menar att med denna utformning är man nära
en optimal krokningsförmåga och provfisken med den nya kroken har stärkt
honom i den uppfattningen.
Som läsaren redan har noterat är
min uppfattning om kroken Salar illa dolt positiv efter vad jag sett så
här långt. Jag tycker kroken förtjänar det. Det var ett faktum att
kroken är ett trendbrott till det bättre för den som binder laxoch
havsöringsflugor, särskilt vad öglan beträffar. Salar är även en
intressant krok för öring och regnbågsfiskaren. Men framför allt är den
ett bevis för att en del saker faktiskt var bättre förr men att gamla
idéer kan tas upp på nytt och realiseras med modern teknik.
Text & foto: Anders
Isberg 2000 © |