Flymfer av Peter
Hidy och andra
Av Gunnar Johnson 1984
Gunnar har
ett stort förtroende för allmäninsektlika livfulla flugor, och
menar att presentationen sedan är nyckeln till framgång vid
fisket. Här berättar han om de män, som haft betydelse för
utvecklingen av denna typ av flugor - från den tidiga
mjukhacklade våtflugan fram till våra dagars flymf.
I
min bokhylla står två små och till det yttre helt oansenliga
böcker. De är slitna och väl lästa, och deras lilla format gör
att man inte förknippar dem med den typ av böcker, som ska komma
att räknas till flugfiskelitteraturens klassiker. Men inte desto
mindre är de båda klassiska idag.
Den ena, som är W C
Stewarts The Practical Angler från 1857, har jag köpt från ett
engelskt antikvariat. Den andra boken, The Art of Tying The
Wetfly & Fishing The Flymph, har jag fått av en amerikansk god
vän, Pete Hidy, som också var en av författarna till boken. Han
skrev den tillsammans med den legendariske James E Leisenring.
Dessa två böcker har i hög grad kommit att prägla min egen syn
på flugfisket.
"Sträva alltid
efter enkelhet" sa Pete Hidy ofta. "Försök alltid binda en fluga
du kan vara stolt över." För honom var flugbindning en skön kost
När jag en gång började
binda mina egna flugor, var det inte alltid så lätt att skaffa
fram alla de material, som bindbeskrivningarna angav. Som
nybörjare upplevde jag också många mönster som allt för
komplicerade. En på den tiden till innehållet mager
flugbindarlåda tillsammans med egen bristande erfarenhet av
flugbindarhantverket gjorde, att jag i första hand band enkla,
mjukhacklade våtflugor. De bestod av lättåtkomliga material, och
själva binderiet tillhörde inte den högre skolan.
Så upplevde jag det då,
men jag fick trots det belöning i form av att fisken uppskattade
mina flugor. Det gav mig tidigt förtroende för de enkla,
mjukhacklade och mycket livfulla våtflugorna. Idag består ett
fördjupat förtroende för samma flugor. Enda skillnaden är att
jag numera också anser att bindandet av dessa flugor i allra
högsta grad kan tillhöra "den högre skolan" i The Art of Tying a
Fly...
De första "nymferna"
Stewart var skotte, och
i sin bok talar han varmt för enkla, hackelvåtflugor, vilka han
- till skillnad från dåtidens flugfiskare - fiskade uppströms.
Då liksom nu fiskades en våtfluga av tradition nerströms, men
Stewart vände på den tesen, och han kom därmed att bli en
föregångsman på nymffiskets område. För faktum är att han
fiskade sina våtflugor just som nymfer.
I hans spår följde den
mer namnkunnige G E M Skues, som utvecklade nymffisket till en
skön konst, och därmed i vår sport förankrade en ny och
spännande dimension. Stewarts bok kom i en mängd upplagor under
några få år. Den var alltså livligt uppskattad av författarens
samtida. Alla vet vi också hur debatten kring Skues fiskemetod
gick hög. Det här var ett fiske, som inte lämnade någon
flugfiskare oberörd. Europa hade fått sitt nymffiske.
Utvecklingen i USA
Samtidigt som Skues
propagerade för sina nymfer i England, så levde i USA en
flugfiskare vid namn James E Leisenring. De båda männen hade
brevkontakt med varandra, och på båda sidor av Atlanten kom
fisket med Stewarts mjukhacklade våtflugor att utvecklas till en
egen konstart. I England blev det Skues, som genom en mängd
tidskriftsartiklar och böcker gjorde den flugfiskande
allmänheten uppmärksam på nymfernas fisklighet, och i Amerika
gjorde Big Jim Leisenring reklam för samma typ av fiske - men
med något annorlunda utformade flugor.
De båda männens grundidé
var till stor del densamma, men genom att Leisenrings
strömvatten i större grad liknade Stewarts skotska floder, så
behöll han mer av flugornas ursprungliga utseende, medan Skues
anpassade sina våtflugor till södra Englands ginklara
kalkströmmar - en helt annan typ av vatten.
Djupt nere i en
canyon rinner en av Pete Hidys favoritströmmar. Detts är ett av
de vatten, där han utvecklade sin fisketeknik med
mjukhackladeflymfer.
De flesta av våra
nordiska vattendrag har större likhet med Leisenrings strömmar,
och därför kom också mina egna flugmönster att få samma
karaktär. Här stödde jag mig också på äldre flugfiskares
erfarenhet. Jag såg hur de enkla flugorna med långt mjukt hackel
fick större liv i strömvirvlarna, än Skues nymfer.
Skues var också i stor
utsträckning imitationsflugbindare, även om han också talade om
presentationens betydelse. Hans nymfer föreställde alltså någon
eller några i naturen förekommande specifika insekter.
Leisenring försökte istället ge sina flugor ett mer allmänt
utseende, även om han naturligtvis också band sina flugor så att
de skulle representera de insekter, som fanns i hans vatten. Som
vi strax ska se, så tillverkade han till och med en särskild
"referensbok" för att kunna jämföra sitt flugbindningsmaterial
med färgerna på de riktiga insekterna. Men det viktiga för honom
var att flugorna gav ett allmänt och insektlikt intryck, och att
de "uppförde sig levande" i vattnet. Flugorna skulle attrahera
fisken - oavsett om de var exakta imitationer eller inte. Rätt
färg på hacklet var alltså utan betydelse, om hacklet sedan inte
rörde sig rätt då flugan fördes fram med strömvirvlarna. Här låg
den stora hemligheten i hans fiske.
Flymfen
Vernon S Hidy - eller
"Pete" , som han alltid kallades bland flugfiskevännerna -
fiskade under många år tillsammans med Leisenring, och kom med
tiden att utveckla Big Jims flugor ytterligare. Pete Hidy var
entomologiskt kunnig, och han såg hur Jim Leisenring hade stor
framgång, då han fiskade sina våtflugor i en rörelse upp mot
ytan för att ge en illusion av en kläckande insekt. Det är den
teknik som sedemera kom att kallas "Leisenring's lift".
En rätt bunden
flymf ska vara sparsamt dressad för att fiska bra. Här är några
exempel av Petes ur egen flugbok. Han använde inte flugaskar,
utan fäste sina flymfer på filtsidorrna i ett dubbelvikt fodral
av svinläder.
Pete myntade ett nytt
ord för att täcka inte bara flugtypen - utan också det sätt
flugorna fiskades på. Han kallade dem Flymphs, eftersom de
representerade insekten just i kläckningsögonblicket. Den var
inte längre Nymph, men inte heller Fly - utan något mittemellan.
Flymfen blev genom Pete
Hidy ett begrepp i amerikanskt flugfiske, och samtidigt tog han
på den sidan av Atlanten i ännu högre grad upp det entomologiska
arvet från Skues. Flymfen blev en mjukhacklad våtfluga för ett
representations- och presentationsfiske - men på entomologisk
grund.
Dessa teorier stämde
nästan allt för väl med mina egna funderingar kring
Knekestorparen och andra egna mjukhacklade våtflugor.
Naturligtvis var jag nyfiken på Pete Hidy. Jag lärde känna
honom, och per brev utväxlade vi flugfiskeerfarenheter nära nog
varje vecka under några år, tills jag äntligen kunde åka över
och besöka honom.
En flymf i närbild
visar den luftiga,
vackert taperade kroppen och endast
några få varv mjukt hackel
Utöver vår starka tro på
samma typ av flugor, så hade våra brev visat att vi också hade
åtskilliga andra gemensamma intressen. Framför allt gällde det
natur- och fiskevård, där Pete varit en av de drivande krafterna
bakom bevarandet av Silver Creek inom ramen för The Nature
Conservancy - en ideell organisation liknande Svenska
Naturskyddsföreningen. Mycket tack vare Petes insatser kunde ett
hotat vatten räddas åt de amerikanska flugfiskarna.
Leisenrings färg- &
materialbok
Jag åkte över, och vi
fick några augustiveckor tillsammans. Pete var de sista åren av
sitt liv mycket svårt sjuk, men trots det gjorde han allt för
att ge mig ökad kunskap och bakgrund till de teorier, vilka låg
bakom iden till hans flymfer, och sedan jag åkt hem igen
fortsatte vi vår korrespondens tills Pete gick bort i början av
1983.
Det var mycket
intressant att se Pete binda en äkta flymf. Han var ledsen att
hans flugor ibland förfuskades, och att de exemplar man finner i
butikerna i USA ofta är allt för överdressade.
I sitt bankfack hade han
den Color & Materials Book, som han fått av Big Jim Leisenring
för många år sedan. Boken, som är en legend bland amerikanska
flugfiskare, hade han nu tagit hem för att vi skulle kunna
studera den tillsammans.
Det är en bok, som Jim
Leisenring själv tillverkat, och som han använde som en referens
ute vid vattnet, och vilken han också hade vid sidan om sig då
han band sina flugor. De nötta svinläderpärmarna innehåller blad
med uppklistrade färg- och materialprover: hackel, herl, dubbade
kroppar och liknande. Genom att jämföra de riktiga flugorna med
materialen i boken, kunde Leisenring lättare binda "den rätta
flugan".
Några sidor ur Jim
Leisenrings Color & Material Book, som han alltid bar med sig
ute vid vattnet
Så även om han i första
hand var en presentationsfiskare var han noga med att imitera
storlek och färg. Men Pete framhöll, att den delen av
flugbindningen i sig inte får bli ett självändamål, utan att
materialet i lika hög grad måste väljas med omsorg om att skapa
livfullhet hos flugan. Man måste redan vid bindstädet tänka på
hur den ska uppträda i vattnet. Öringen, som har en mycket enkel
hjärna, förmår inte räkna en insekts ben eller stjärtspröt. Den
kan möjligen uppfatta skillnader i färgnyanser - men den har med
säkerhet lärt sig att "levande småföremål" är ett byte, och den
känner igen rörelsen hos en insekt på väg till ytan för att
kläckas.
Pete hade också en stark
tro till det han kallade "Mimicry" det vill säga naturlig
hårdubbings förmåga att hålla små fina luftbubblor. Under
vattnet ger detta flugkroppen ett mer eller mindre
silverglänsande hölje, vilket ger en illusion av en kläckande
insekts nymf- eller pupphud, vilken ju bär en innesluten
gasbubbla. På samma sätt kan ett rätt bundet hackel hålla fast
en större bubbla, som också hjälper till att hålla flymfen
flytande strax under ytfilmen.
Så spinner man flymfkroppar:
1. Det välvaxade bindsilket placeras över spinning-blocket, och
korta bitar hårmaterial läggs med en pincett i ett jämnt och
tunt lager över tråden.
2. Bindsilket viks dubbelt över dubbingen, som nu är låst mellan
trådarna.
3. De båda lösa ändarna tvinnas samman. Öglan hålls på plats av
stiftet på blocket.
Man kan också göra hela proceduren för hand utan block. De
färdigdubbade trådarna förvaras sedan på kartongkort med slitsar
i sidorna tills det är dags att sätta sig vid bindstädet.
Naturligt hår och
mjukt hackel
Pete använde alltså
naturdubbing, och han hade en alldeles speciell förkärlek för
hare's face. Han använde alla delar av harens ansikte, och kunde
där finna en mycket fin naturligt impregnerad dubbing i en stor
skala av beigebruna nyanser - från i det närmaste vitt över hela
skalan till nästan svart. Vissa partier, till exempel hare's
poll, har mycket mjukt hår - medan andra partier har grövre
stickhår, och därmed också ger dubbade kroppar med helt andra
egenskaper.
Men Pete använde också
hår från andra pälsdjur. Mink, opossum, bäver, räv och mullvad
var några av hans favoriter, och hela tiden var det de mjuka
underhåren han använde. Några av de här uppräknade djuren har en
finfibrig underpäls i olika blå nyanser - de så eftertraktad
dun-färgerna.
Enligt Pete var det
viktigt att spinna dubbingen på ett lite annorlunda sätt än det
vi vanligen använder, då vi dubbar håret kring en enkeltråd. För
att få den rätta mimicry-effekten, så placerade Pete sin
kortklippta dubbing i en ögla mellan två bindtrådar av silke,
som han sedan tvinnade tillsammans. Denna teknik ger en
"fluffigare" kropp med mer luftinneslutningar (mimicry), och
dessutom blir kroppen hållbarare. Genom att dubbingen är gles
lyser samtidigt färgen på silket igenom och blandar sig med
dubbingen. Samma haröredubbing kan alltså i vått tillstånd se
helt olika ut beroende på bindsilkets färg - för det måste vara
silke enligt Pete. Nylon ger inte samma effekter, och duger
därför inte.
Fluga med
luftinneslutning (mimicry)
Pete dubbade kropparna
separat på ett speciellt litet dubbingblock, och sedan förvarade
han kropparna på plastade kartongark med slitsar i sidorna.
Genom detta behåller de vaxade trådarna sin tvinning och är
därför lätta att hantera, då de efter några dagar tas fram för
bindningen av själva flugorna.
En mängd mjuka hackel
går att använda till flymfer, i första hand hönshackel i olika
diskreta färger, men också stare, rapphöna eller liknande. Det
viktiga är att hacklet har mjuka fibrer som ger flugan liv i
vattnet, och därför valde Jim Leisenring och Pete Hidy olika
hackel till flugor för fiske i vatten med olika typ av
strömhastighet.
Passar våra svenska
strömmar
Det var en fröjd att
bläddra i Leisenrings gamla materialbok och förnimma hur ett
stycke amerikansk flugfiskehistoria låg bevarad på de gulnade
sidorna, och det var en lika stor glädje att sitta tillsammans
med Pete och se honom binda sina flymfer. Flugbindarglädjen
lyste ur ögonen på honom, och vi talade både om hans egna och
mina erfarenheter kring fiskens sätt att ta de mjukhacklade
flugorna . Ofta stiger de till dem med stort förtroende eftersom
de är så insektslika, och fisken spottar sällan ut dem, eftersom
den i en mjuk fluga inte upptäcker vårt lömska bedrägeri lika
snabbt som om flugan har ett styvt hackel. Förmodligen känns
flymferna insektslika också då fisken tar dem i munnen.
Jag berättade om
framgångsrika fisken med impregnerade "torrflymfer" flytande på
- eller rättare sagt i - vattnets ytfilm. Även Leisenring
fiskade ibland sina flugor som torrflugor, sa Pete, och sedan
jag kommit hem till Sverige igen har jag läst hur en annan
amerikansk flugfiskare, Gary Borger, lovordar flymfens goda
fångstförmåga fiskad också på detta sätt.
Varför är då mitt
intresse så starkt just för Pete Hidy och hans flymfer?
Naturligtvis i första hand beroende på mina egna goda
erfarenheter av fisket med den här typen av flugor. Det var ju
därför jag från början tog upp och utvecklade kontakten med
Pete. Men det finns också en annan orsak till mitt intresse.
Eftersom våra vatten här hemma i större utsträckning liknar de
skotska och de amerikanska strömmar, där dessa flugor haft sina
största framgångar, så borde fisket med flymfer ha ett större
berättigande än fisket med de flugor, vilka vuxit fram ur den
sydengelska flugfisketraditionen. Med andra ord borde Stewart,
Leisenring och Hidy vara intressantare för oss än vad Skues är.
Mitt eget fiske ger mig anledning tycka att det antagandet är
riktigt, och att de amerikanska flymferna, som är en utveckling
ur de ursprungliga flugorna, därför bör ha en framtid bland
svenska flugfiskare.
Mitt eget flugfiske är i
allra högsta grad ett presentationsfiske, och i flymfen har jag
funnit den allmäninsektlika, och livfulla flugtyp, som visat sig
kunna attrahera de öringar och regnbågar jag bjuder upp till
dans med spö och lina - och det oftare och i större utsträckning
än andra typer av flugor. Sällan har jag helt fått nobben. Medan
fiskekamrater gått tomhänta, så har flymfen istället många
gånger givit mig sista dansen...
En sådan fluga tror man
på!
Text, bilder,
foto av Gunnar Johnson 1984 © |