Historien
upprepar sig - eller veteranmaterialens återkomst?
Av Anders Johannesson 2005
För
ganska precis trettio år sen gjorde splitcane come back som
spömaterial. Det var det inte många som trott på femtiotalet när
de då nya glasfiberspöna började sitt segertåg. Glasfiberspönas
jämna kvalitet och låga pris populariserade flugfisket.
Glasfibern var underhållsfri och kunde inte ens angripas av röta
som misskötta canespön. Många av oss har sett spömodet förändras
med tiden. Sett långa, grova reservoirspön för sjöflugfisket med
klumplinor, korta spön för midgefiske eller långa spön för lätt
lina för att nämna några av de evangelier som varit i ropet
sedan dess.
Samtidigt med att bambu
åter blev tillgänglig som material till splitcanespön, i början
på sjuttiotalet, gick utvecklingen framåt på andra håll.
I litteraturen finns
beskrivet hur det gick till år 1974 under "Theodore Gordon
Weekend" på Essex House i New York, där många flugfiskare
hade samlats för att snacka flugfiske. Efter en paneldebatt om
flugspön satt Charles De Feo, Everett Garrison och Ernest
Schweibert i baren, när Don Phillips gjorde entré och frågade om
de hade femton minuter till övers. Med sig hade han ett
hemmagjort spö försett med en Hardy Flyweight rulle och en
brittisk silkeslina. Spöet var en kopia av Leonards 37L,
vanligtvis kallat "Baby Catskill"
Under kristallkronorna i
balsalen provkastades spöt som alltså var en kopia av det
berömda splitcanespöt. Det var första gången boronspöet visades
för utomstående. I april samma år tog konstruktören världens
första öring på ett boronspö! Detta nya material beskrevs i en
artikel av Lars Ivarsson i tidningen Flugfiske i Norden nr.5
1979.
Ungefär samtidigt
lanserades de första flugspöna av kolfiber och de har dominerat
marknaden de senaste decennierna.
Historien upprepar
sig?
Sedan några år finns det
återigen glasfiberspön på marknaden från ett flertal firmor. Det
är främst amerikanska tillverkare, men åtminstone en anrik
europeisk tillverkare finns med på shoppingkartan sedan 1998.
Fast de säljer sina produkter enbart i USA. De kunde inte lämna
någon information från sin Country Store i anslutning till
fabriken utan hänvisade till sin distributör i New York.
Dessa spön saluförs som
handbyggda och utrustade med förstklassiga tillbehör. Samtliga
spön jag sett utannonserade ligger tveklöst i det övre
prissegmentet.
Glasets historia
Redan tidigt
sjuttonhundratal förutspådde den franske fysikern Reaumur att
det skulle kunna tillverkas trådar av glas så tunna att de kunde
böjas, men det skulle dröja ända till slutet av 1800-talet innan
en klänning sydd av glasfibertyg visades i Paris.
Den kände amerikanske
flugfiskaren E R Hewitt lär före andra världskriget ha prövat
att simulera ett splitcane-material. Han placerade nylonfibrer
över en taperad träkärna och bakade in fibrerna i plast. Det
visade sig inte tillräckligt starkt.
Under 1940-talet såg de
första spöna av glasfiber dagens ljus. Det lär ha varit en Mr
Robert Gayle och Mr McGuire, båda från Missouri, som låg bakom
innovationen. Det är inte fastställt huruvida de arbetade
tillsammans eller ej. Det var massiva klingor med fyrkantig form
som slipades ruda. De blev ingen succé; delvis för att det var
tunga, men också för att deras aktion inte var den önskade.
Dessa produkter tillverkades av Phantom Rods respektive Lionel
Corporation som även tillverkade modelljärnvägar, deras spön
kallades Sol Glass.
Kring 1945 - efter
krigsslutet, när materialet blev mer tillgängligt för civila
applikationer - började det lossna på allvar när
glasfiberarmerad plast kunde användas för att göra rörbyggda
spön. Ungefär samtidigt dyker det upp två olika metoder att
tillverka ihåliga klingor.
Dr G. G. Havens, med
bakgrund i flygindustrin, tog en duk som hade vävts av
glasfibertrådar och lindade runt en stålstav tillsammans med ett
bindemedel. Stålsstaven kunde tas bort efter att bindemedlet
hade torkat. På så vis uppstod ett rör. Denna grundprincip
används än idag för att tillverka rörbyggda klingor. Detta
pionjärarbete uppstod i Kalifornien hos Narmco/Conolon. Göte
Borgström skriver i Historien om ABU, utgiven 2003, hur de
kommersiella turerna gick när ABU Garcia kom in i bilden, om än
långt senare. Rekommenderas för den som är kommersiellt
intresserad.
Den konkurrerande
tillverkningsprocessen togs fram av Dr A M Howald. Även här
användes en demonterbar stålkärna. Runt kärnan virades fibrer
efter ett visst mönster. Med tiden skulle det visa sig att denna
process mest lämpade sig för spön med grova toppar. Shakespeare
är för alltid förknippade med denna tillverkningsmetod för sina
Wonderods. För oss skandinaver går nog tankarna främst till
norska Tjöstheim.
På sätt och vis är
glasfiberspön betydligt mer hantverk än splitcanespön.
Materialet är inget naturmaterial utan har skapats av mänsklig
hand. Givetvis är fibermaterialen i grund och botten framtagna
för andra ändamål än fiskespön. Den totala volymen skulle vara
för liten för det. Glasfibern framställs av glaskulor som smälts
och pressas genom munstycken med mycket små hål. Detta ger en så
tunn fiber att den kan böjas utan att gå av. Ett mycket stort
antal fibrer buntas så ihop till en tråd. Dessa tunna trådar
tvinnas ihop till ett garn, som sedan vävs till en duk.
De ingående trådarna
vävs samman enligt olika mönster. De får olika egenskaper
beroende på proportionerna mellan längs- och tvärgående trådar i
den färdiga duken. Dessutom kan givetvis trådgrovleken varieras.
Målsättningen är att det skall finnas mest material i klingan
där det behövs bäst. Konstruktören har i huvudsak tre egenskaper
att spela med: styrka, styvhet och densitet.
Proportionerna mellan
glasfiberväv och bindemedel var ungefär 70/30 i viktprocent.
Kring en konisk stålstav lindas en trekantig duk av
glasfiberväv. Taperingen erhålls genom formen på trekanten och
givetvis stålstavens form. För att fixera väven kring stålstaven
lindas en cellofantejp runt klingan. Denna eliminerar även
eventuella luftblåsor. Under härdningen i ugn krymper
cellofantejpen cirka sju procent. En bekant med stor erfarenhet
nämnde att det inte var självklart om tejpen skulle vara
elastisk eller ej när den lindades.
Nåväl, när hela paketet
har stelnat så skall stålkärnan dras ur röret vilket kräver stor
kraft. Sedan uppstår den verkliga stötestenen som diskuteras
proffsen emellan. Nämligen huruvida tejpen skall slipas bort
eller inte? Detta förefaller att vara minst lika omdiskuterat
som frågan om slipning eller inte av bambu...
Oslipade klingor släpar
på onödig dödvikt, medan slipade klingor kan ge upphov till
olägenheten ojämn godstjocklek vilket i sin tur bidrar till
ryggrad. Detta med ryggrad är något som måste minimeras på
kvalitetsklingor av bambu. En sådan kan också uppkomma på grund
av bland annat luftblåsor, ej centrerad stålkärna, ovala rör
etcetera.
I tidernas begynnelse
användes så kallad E-glass vilket sedermera kom att ersättas av
S-glass. Allt eftersom tiden fortskred kom nya varianter:
Fenolklingorna hade nackdelen att de kunde vara fulla med porer.
Dessutom kunde de inte färgas. Polyester- och epoxyvarianter tog
vid. Epoxy som bindemedel används i dagens kolfiberspön. Som så
ofta, beträffande materialsidan, råder det kraftigt delade
meningar om vad som är lämpligast.
Under lång tid
koncentrerades utvecklingen av glasfiberklingorna inte mot att
förbättra dessas tekniska egenskaper, till nytta för själva
fisket. Som en konsekvens av de bristfälliga egenskaperna kom
det huvudsakliga försäljningsargumentet att utgöras av att
glasfiberspöna var billiga. Detta, i kombination med
säljargumenteringen för egenskapen stryktålighet, har faktiskt
kommit att påverka flugfisket till att bli vad det är idag.
Däremot var glasfiberklingorna nog egentligen inte alltid
riktigt så underhållsfria som man ofta gjorde gällande. För
precis som på en plastbåt så måste ytskiktet hos dem vara intakt
för att vatten ej skall tränga in och förstöra materialet.
En del fabrikanter
saluförde verkligt billiga spön på 70-talet. I mina tidiga tonår
hade en klasskompis ett glasfiberspö med plastimiterat
korkhandtag, ett handtag som verkligen gav blodiga skavsår!
Holkarna
De första glasfiberspöna
hade samma typ av holkar som sina samtida canespön. Svarvade
nickelsilverholkar eller dragna "plåthylsor". Allt eftersom
tiden fortskred tillkom det nya metoder. Den så kallade
spigotdelningen, det vill säga klingan kapas rakt av och i
buttdelen monteras en massiv plaststav som är konisk och pressas
in toppdelen innebar ett steg framåt. Men det fanns andra
lösningar. Så hade exempelvis Powell-spöna en spigotholk av
metall. Alla som fingrat på dessa spön minns säkert att de var
en smula krokiga. I början av sjuttiotalet introducerade Hardy
Brothers en spigot av kolfiber som antydde vad som komma skulle,
bara tiden blev mogen. Trots allt var det egentliga genombrottet
på holksidan 23 mars 1962 när Fenwiks Jimmy Green fick patent på
den typ av holk som idag är helt förhärskande. Men visst, en
riktig super Z, som brukar sitta på splitcanespön, blir
betydligt dyrare än klingan. Inte minst inpassningen av denna är
mycket tidsödande.
I mitt spöförråd har jag ett gammalt grånat spö, signerat
Geoffrey Bucknall (mannen bakom the Footballer nymph), en
sjufotare för femmans lina. Det är snabbt och påminner ganska
mycket om de aktionstyper som har varit populära under senare år
för höga linhastigheter och långa kast. Med detta har jag fiskat
i mer än trettio säsonger. Det är mattlackerat precis som GEM
Skues rekommenderade i "Way of a Trout with a Fly2 en
gång för länge sedan. Det är egentligen inget märkvärdigt spö i
sig. Däremot är det intressant eftersom det var en av de tidiga
modellerna som gick att köpa som halvfabrikat, där det bara vara
att linda fast spööglorna. Sedan följde ju vågen med hemmabyggda
spön. Vid den här tiden så gick ofta debatten om huruvida
engelska respektive amerikanska spön var över- eller
underklassade beträffande linvikten. Hur skall ett äpple smaka
som man brukar säga ...
Flugfiskaren,
författaren och hotellägaren Charles C Ritz var ordförande i ett
litet skomakeri för måttbeställda skor som låg ett stenkast från
Place Vendome i Paris där hotellet finns än idag. Väl dolt i
skomakeriets bakre regioner hade han sin experimentverkstad för
flugspön. Där laborerade han fram sina "vario power", med
glasfiber topp och en buttdel av cane. Fast han är nog mer känd
för sina canespön tillsammans med Pezon et Michell. För övrigt
kan nämnas att det var här som "after ski-bootsen" uppfanns av
vår Monsieur Charles C Ritz!
Även norska Hörgård har
haft spön av olika material i samma klinga. För mer nytillkomna
flugfiskare är det givetvis de svarta och gula Rackelhanespöna
tillverkade av Kenneth Boström som de flesta tänker på när olika
materialtyper kombinerat i samma spö diskuteras.
Även i moderna
kolfiberspön kan det förvisso finnas kombinerat olika
kolfibermaterial i topp - respektive buttdel.
För att få det helt
perfekt så har det även funnits custom rodmakers som alltså har
tillverkat skräddarsydda flugspön. En del av dem har haft
tillgång till de stora fabrikernas resurser och experimenterat
fram helt egna klingor under exceptionell produktionskontroll.
En av de mest berömda i detta sammanhang torde vara Russ Peak,
Kalifornien. Hans spön har ofta extremt korta metallholkar! Även
känd från en artikel i tidningen Flugfiske i Norden nr 3/1979,
där hans loop för fluglinor omnämns i artikelserien Brev från
Preben.
En annan profil i
customsvängen är Fernando Claudio. Han var en period ordförande
för Golden Gate Casting Club i San Fransisco. Han slipade egna
mandriller och lät firman Fisher göra klingorna.
En i sammanhanget
intressant passus beskrivs i "The Orvis Story2 -
hyllningsboken till företagets 125-årsjubileum - skriven av
författarparet Austin Hogan och Paul Schullery. Den sistnämnde
har för övrigt varit intendent för American Museum of Fly
Fishing som tidigare hette Museum of American Fly Fishing. När
Orvis fick försäljningsproblem med sina splitcanespön samtidigt
som kolfibern var i dyraste laget så använde de sin
produktionsutrustning för dessa till att göra glasfiberspön!
Mellan raderna i boken framkommer att detta kanske inte var
optimalt. Att använda samma tapering så där rakt av fungerade
inte alls bra.
Ur svensk synvinkel
betraktat är det naturligt att lägga märke till svensken Bill
Phillipson som föddes 1904 och utvandrade till USA 1923. Han
byggde spön under eget namn såväl som åt de riktigt stora
spelarna. Dessutom lär han ha producerat klingor till Powell.
Det mest anmärkningsvärda eller säregna med hans egna spön är de
ovala handtagen.
Det finns även andra
svenskar eller svenskättlingar i Staterna som dyker upp i
historien. Erik von Reis och Joseph Carlsson. Dessa var
verksamma under 40-talet i närheten av Detroit, Michigan. Action
Rod hette företaget.
James Hardy beskriver i
sin bok The House the Hardy Brothers Built hur företaget 1954
byggde sina första glasspön kallade palaglas (jämför Palakona,
cane) på klingor importerade från Tyskland. Under VM i casting
-57 och -58 förbjöds han av direktörerna att använda
glasfiberspön eftersom det kunde inverka på försäljningen av
splitcane! Med tiden fick företaget hjälp från Fisher i USA att
bygga upp en likartad produktionsanläggning som den de hade på
andra sidan Atlanten. John E Tarantino - ofta kallad "the human
casting machine" - initialer fick ge namn åt deras JET Series,
som länge utgjorde måttstocken. Tarantino var rejält involverad
i patentet på spigotholken. Detta hamnade dock i USA. Tarantino
mördades 1973 när han en morgon var i färd med att öppna sin
pappas butik i centrala San Fransisco.
Med det nyvaknade
intresset för såväl nytillverkade som begagnade glasfiberspön
skall det bli synnerligen intressant att se om dessa får samma
uppsving som splitcanespöna fick för cirka 30 år sedan.
Många glasfiberpön,
särskilt i kortare längder, är alldeles utomordentligt fina
fiskeredskap, som förtjänar ett bättre öde än att bara förvaras
i någon glömskans vrå. Den kanske bästa indikationen att det nu
verkligen börjar röra på sig på den fronten är att Cortland,
enligt företagets hemsida på internet, aviserar att de säljer en
lina - en lina som sägs vara speciellt tillverkad och lämpad för
just splitcane och glasfiberspön.
Text av Anders Johannesson 2005
©
Bilder av Thommy Gustavsson 2005 ©
|