Vincent
Marinaros Jassid
Av Johan Klingberg 2005
Sällan har
väl en så liten fluga spelat så stor roll för torrflugefisket
som Vincent Marinaros Jassid. Förebilden till flugan var
egentligen inte "midges" eller knott utan en i ytfilmen lågt
liggande skalbagge. Den imitationen var en hyfsat stor fluga men
det var de riktigt små storlekarna av flugan som kom att vinna
popularitet.
Historien om denna klassiska
torrfluga tar sin början under 1940- talet hos ett gäng
välutbildade amerikanska flugfiskare från delstaten
Pennsylvania. Fisket bedrevs vid bland annat den numera så
klassiska klarvattenströmmen Letort, som var vida berömd för sin
vakvilliga öring. Under säsongens första hälft åt fisken i
första hand dagsländor, något som också de flesta flugfiskare
var införstådda med. Men då dagsländorna kläckt över och fisken
fortsatte att vaka lika intensivt som tidigare, fast nu på något
man inte kände till, blev situationen svårare.
De svårflörtade
öringarna utmanades av Letortgänget, där bland andra Vincent
Marinaro och Charles E Fox ingick. Eftersom förekomsten av olika
landinsekter var extra riklig, insåg man snart att rätt
imitation för ett lyckat fiske borde finnas här. Under denna tid
fanns det ovanligt mycket skalbaggar av arten Japanese beetle,
en robust skalbagge i storlekar 8-15 mm. Med denna skalbagge som
utgångspunkt gjordes de första experimenten. Den första
rapporten kom i en artikel där Charles E Fox redogjorde för
skalbaggens betydelse för fisket. Fox hade bundit en imitation
med dubbad kropp och en kaffeböna fastlackad längst ryggen på
krokskaftet.
"Kaffebönsbaggen"
fångade fisk över hela landet, men mönstret hade svagheter.
Bönorna var både sköra och spröda och gick lätt sönder vid
praktiskt fiske. Hittills menade man att solida material som
kaffebönor, fjäderpennor eller annat liknande var nödvändigt för
att flugan skulle få ett tillräckligt robust intryck. Dessutom
gav de solida materialen flugan rätt tyngd. Man ansåg nämligen
att en imitation fiskade bäst om den liksom förebilden låg djupt
ner i ytfilmen.
Det var Marinaro som kom
med den slutgiltiga lösningen. I sin första bok A Modern Dry Fly
Code (1950) presenterar han ett, för de flesta, nytt sätt att
konstruera en torrfluga på. Hans teori byggde delvis på att
fisken inte klarar att bedöma insekten tredimensionellt. Bara
dess bredd och längd, helt enkelt dess silhuett. Därför övergav
han de solida material man dittills trott varit nödvändiga. I
stället band han en imitation med ett glest lindat palmerhackel
och en ovanpåliggande flat vinge av djungeltupp.
Problemet att flugan
skulle stå för högt på de styva hackelspetsarna löste han genom
att klippa hacklet på flugans ovan- och undersida. Det klippta
hacklet i kombination med en flat, bred vinge av djungeltupp gav
flugan, sedd underifrån, ett tillräckligt brett och robust
utseende.
Det finns många
historier om hur Marinaro till en början höll mönstret hemligt.
Rykten om storfångster gjorda på den nya flugan gjorde
naturligtvis andra fiskare nyfikna. Så nyfikna att man smög
efter Marinaro vid ån, för att om möjligt hllma se en skymt av
det hemliga vapnet.
Med den nya flugan blev
landinsekternas betydelse som fiskföda allmänt erkänd. Att
fisken äter landinsekter visste de invigda långt före Marinaro.
Abedissan Dame Juliana Berner presenterade 1496 en
getingimitation i sin avhandling om fiske A Treatyse Of
Fysshynge Wyth an Angle.
Med det nya flugmönstret
kom också ett nytt sätt att hackla torrflugor. Även Nordamerika
hade ju fått sin torrflugetradition från England där
torrflugemönstren ofta präglades av "Halfordianernas" idéer. Men
genom att binda flugor med ett nerklippt palmerhackel och en
flatbunden, ovanpåliggande vinge kunde man nu göra bättre
imitationer av de insekter som förekom i de egna vattnen. Den
nya flugtypen lämpade sig utmärkt för att binda imitationer även
av andra insekter som nattsländor, bäcksländor eller
landinsekter. Marinaro frångick det traditionella synsättet att
torrflugan måste stå högt på vattenytan. I stället ville han att
flugan skulle ligga lågt, nästan med kroppen i vattenytan.
Marinaros idé med det nedklippta hacklet återfinns i dag hos
många erkända flugrnönster, som Superpuppan eller andra populära
natt- och dagsländeimitationer.
I takt med att
Letortgänget ökade intresset för landinsekterna följde behovet
att binda riktigt små imitationer. Till dessa mindre
landinsekter hör många arter av stritar, som även förekommer här
i Norden. Under sensäsong fanns det rikligt med stritar utmed
Letorts stränder, något som också präglade öringens födoval.
Marinaro imiterade även
dessa med en Jassid, fast bunden på en liten krokstorlek. Det
var också i de mindre storlekarna som Jassiden kom att bli
riktigt populär. Därför tror många idag att Vincent Marinaros
Jassid också är ursprungsmodellen för de små midgeflugorna.
Något som alltså inte stämmer, Jassid var ju till en början
tänkt att imitera en rejäl skalbagge.
Att binda en Jassid
Marinaro använde helst
ett svart, svagt grönskimrande hackel som han palmerlindade
utmed hela krokskaftet. Själv använder jag ett styvare
tupphackel till de större storlekarna och ett mjukare hönshackel
till de mindre. På små krokstorlekar kan nämligen ett styvt
tupphackel hämma krokningen.
Som vinge använde
Vincent Marinaro, beroende på krokstorlek, en eller två
ovanpåliggande djungel tuppfjädrar.
Att materialvalet föll
på just djungeltupp, var på den tiden inte särskilt konstigt.
Fjädern hade alla de egenskaper som Marinaro efterlyste. Den var
tillräckligt styv och täckande för att ge flugan ett kompakt
intryck. Dessutom var den genom sin färg lätt att upptäcka på
vattenytan. En fluga som skall fiskas lågt i ytfilmen är som
bekant mycket enklare att upptäcka om den har en färg som
tydligt skiljer ut den från omgivningen.
Men även om valet av
djungeltupp på den tiden föreföll perfekt, skulle Marinaro
tvingas att tänka om. Snart kom nämligen de första
importrestriktionerna på djungeltupp till USA. Fjädrarna hade
blivit så populära, inte minst bland laxflugebindare, att fågeln
i vissa områden nästan kommit att helt utrotats.
Bestånden av djungeltupp
är fortfarande svaga på många ställen, och därför vill
naturvårdare och andra sakkunniga att restriktionerna på handel
med skinnen behålls. Välj alltså ersättningsmaterial för vingen
till din Jassid.
Marinaro använde själv
guldfasanens grönskimrande hackel, som sitter direkt under
nacken som substitut till djungeltupp. Men många av dagens
flugbindare använder i stället antingen stare eller ett svart
hönshackel. Nämnda substitut har dock en nackdel jämfört med en
riktig djungel tuppfjäder. Då de blir blöta "flyter de ut" och
ger inte flugan det distinkt opaka intryck som eftersträvas.
Om man vill behålla
originalfjäderns förmåga att inte påverkas av väta, går det
utmärkt att måla och täcka en vanlig svart hönsfjäder med vit
hobbyfärg. För att inte färgen skall torka fast brukar jag måla
mina fjädrar på ett vaxat smörpapper. Då är det enkelt att sedan
dra loss fjädern. Om man dessutom vill kan man ju måla dit en
färgglad prick mitt på den vita färgen så att flugan syns ännu
bättre. Jag brukar måla mina fjädrar med Humbrolfärg, som finns
att köpa i små lätthanterliga burkar i de flesta hobby- eller
färgbutiker.
I min ask har flugan
fått en given plats och finns bunden i flera olika storlekar.
Jag använder den sällan i snabb ström. Där kan den vara svår att
upptäcka, men desto hellre i åns mer lugnflytande sel. Bind
gärna upp ett antal Jassids för fiske i stilla så väl som
strömmande vatten. Lås dig inte vid de mindre storlekarna.
Flugtypen lämpar sig nämligen utmärkt till att imitera även en
stor skalbagge eller bärfis med.
Bildtext:
Marinaros fluga
kan imitera både skalbaggar, stritar och bärfisar beroende på
val av krokstorlek och färg på material.
Steg 1-4: Fäst
in ett tupphackel och linda sedan bindtråden till krokböjen.
Följ efter med hacklet, bind in detta och linda därefter fram
tråden genom hacklet. Klipp bort spetsen och trimma hacklet över
och under som figur 4 visar.
För att
tillverka substitut för en "Jungle Cock" fjäder väljer du ett
hönshackel av lämplig färg och kvalitet. Måla spetsen med ett
par lager hobbyfärg, så får den originalets lackkaraktär.
Steg: 5-6 Riv
bort sidofibrerna och bind in. Vik bak stammen, så blir vingen
starkare infäst.
Lackfärgen gör
att du ser flugan bättre då den ligger lågt på vattnet. Du kan
till och med förse flugan med en röd eller orange prick.
Text och foto av
Johan Klingberg 2005 ©
Teckning av Gunnar Johnson 2005 ©
|